Idee voor de film
'Omdat ik veel voor MTV Italië heb gewerkt voelde ik
me af en toe slaaf van het beeld, en zo kwam ik op het idee om een film over een
blinde jongen te maken, juist omdat hij helemaal vrij is van beelden. Later
kwam het meisje met de wijnvlek erbij, omdat ik bang was dat een film over een
blinde jongeman te clichématig zou worden. Nu leven alletwee de hoofdpersonages
in een andere realiteit, en dat maakt het voor mij interessant. Het had ook over
armoe kunnen gaan, of iemand zonder armen, zolang het maar afwijkt van de norm
. Kijk, ik vind het meisje natuurlijk heel normaal, maar het gaat erom dat zij
zich zelf niet zo ziet.'
Ademnood
'De film heet nu Onde (
letterlijk: golven), maar de werktitel was lange tijd Ademnood. Omdat dat de
toestand is waarin Francesca zich bevindt. Onde paste beter bij de film. Golven
zijn de zee en de oneindige mogelijkheden die de zee suggereert, maar ook de
vibraties van de muziek die Luca maakt. Bovendien wilde ik het verhaal van de
film vertellen in golfbewegingen. Neem de beelden van die activisten die de
bewakingscamera's zwart spuiten. Die keren net als golven steeds terug, en elke
keer als je ze ziet, is Francesca weer even in staat om toenadering te zoeken
tot Luca. Alsof het feit dat deze activisten in opstand komen tegen het systeem
, haar helpen in opstand te komen tegen haar angsten en vooroordelen.'
Idolen
'De beste regisseurs kunnen schilderen met beelden. In hun films is
het beeld onlosmakelijk verbonden met het verhaal. Noem ze maar op: Kubrick,
Antonioni, Tarkovsky, Von Trier. Hun camera beweegt alleen als er een reden voor
is. In Tarkovsky staat de camera vaak stil, maar als ie beweegt is er ook een
verdomd goede reden voor.'
Ambities
'Ik kan me natuurlijk niet meten
met de namen hierboven, en ik betwijfel serieus of dat ooit mogelijk is. Ik heb
jaren gewerkt in de reclame en het is nogal een verschil om nu in plaats van die
kleine poppetjes ineens een heel doek te schilderen. Ik heb achteraf gemerkt
dat het voor veel mensen moeilijk is om zich met Francesca te identificeren. Ik
ben bang dat ik het publiek in mijn film een beetje van haar heb weggeduwd. Ik
wilde ze laten zien wat er in haar hoofd omgaat, maar ben daar klaarblijkelijk
niet voldoende in geslaagd. Dat moet in een volgende film beter.'
Filmen
'De kans dat ik de films die ik wil maken van de grond krijg in het Italië van
nu is minimaal. Iets als wat Antonioni vroeger deed kan absoluut niet meer. Daar
is geen producent voor te vinden. Voor Onde heb ik me diep in de schulden
moeten steken en het kost nog zeker vijf jaar voordat ik al die schulden heb
afbetaald. Ik ben daarom ook maar begonnen met het leren van Engels (Fei spreekt
nog geen woord Engels, ons gesprek vindt plaats met tolk), want als ik de films
wil maken die ik in mijn hoofd heb, zal ik toch op zijn minst een buitenlandse
co-producent moeten zien te interesseren.'
Onde wordt vertoond op
Maandag 31 januari, 15.45 uur, Pathé 4
Woensdag 2 februari, 12.30 uur,
Cinerama 1
Zaterdag 5 februari, 10.15 uur, Pathé 5