Twee mannen met een videocamera in een bloedhete motelkamer. Veel meer heeft de Zuid-Koreaan Whang Cheol-Mean in Spying Cam niet nodig om een indringende karakterstudie te maken. Met bovendien een verrassende en treffende ontknoping.

Idee voor de film
'Iedereen in Korea weet dat toen ons land nog een militaire dictatuur was er veel 'frakchi' [de Koreaanse titel van de film, letterlijk: 'informanten'] rondliepen. Mensen die door de regering zo onder druk waren gezet dat ze andere mensen aangaven of in de val lieten lopen. Ik zelf ben zo iemand tegengekomen in Duitsland, toen ik daar studeerde. Hij had erg veel spijt van wat hij had gedaan en liet mij een video-opname zien waaruit bleek dat de regering hem had gedwongen. Op die tape stonden ook beelden van hem en iemand anders in een motelkamer, en zo kwam ik op het idee voor de film. Ook omdat een motelkamer een ideale setting was voor het claustrofobische gevoel dat onze maatschappij eind jaren tachtig zo kenmerkte.'

Videocamera
'Een belangrijke rol in mijn film is voor de videocamera. De jongste van de twee heeft er beelden van zijn vrouw mee opgenomen, en ook de toneelstukjes van de twee mannen, scènes uit Dostojevski's Schuld en Boete, worden gefilmd. Op die momenten doet de videocamera goed werk. Maar de videocamera werd ook gebruikt om mensen inde val te laten lopen, om ze in compromitterende omstandigheden te filmen. Dan was het slecht. Ik wil maar zeggen, het ligt niet aan het apparaat, maar aan degene die hem bedient.'

Idolen
'Ik ben erg onder de indruk van de films van Pier Paolo Pasolini en Rainer Werner Fassbinder. Die laatste vooral omdat hij breed toegankelijke genres als het melodrama gebruikte om zware thema's aan te snijden. Beide makers waren inderdaad homoseksueel, maar het was niet mijn bedoeling, hoewel sommigen dat wel in Spying Cam hebben gezien, om erotische spanning tussen de twee mannen te suggereren. Er ontstaat doordat ze zo bij elkaar opgesloten zitten wel een soort afhankelijkheid, en dan is de stap naar seksuele liefde niet heel groot, maar daar was het mij niet om te doen.'

Ambities
Ik schrijf momenteel aan een scenario over zogenaamde meeuw-vaders . Veel mannen blijven in Korea werken terwijl de rest van het gezin naar Australië of Nieuw-Zeeland gaat, waar de kinderen een betere opleiding kunnen volgen. We noemen dat meeuw-vaders, omdat mannetjes en vrouwtjes meeuwen ook apart van elkaar leven. Dat is een groot probleem in Korea. Net als Fassbinder wil ik hier een melodrama over maken.'

Filmen in Zuid-Korea
'Films maken in Korea maken is vanwege de stimuleringsmaatregelen van de overheid makkelijker dan in de meeste andere landen, maar niet per se voor het soort films dat ik wil maken. Het is bijna onmogelijk daar investeerders voor te vinden. Ik had voor Spying Cam vijftien draaidagen en een budget van omgerekend EURO20.000. Omdat mijn volgende project een melodrama wordt, en omdat daar een veel groter publiek voor bestaat, hoop ik dat ik nu wel investeerders zal weten te interesseren.'

Spying Cam wordt vertoond op
Maandag 31 januari, 22 .30, Pathé 5
Dinsdag 1 februari, 15.30, Pathé 4
Donderdag 3 februari, 12.30, Cinerama 1
Zaterdag 5 februari, 20.45, Lantaren 1