Het duurde ruim elf jaar voordat de Argentijn Esteban Sapir zijn tweede speelfilm maakte. Die tijd gebruikte hij om zich technisch te bekwamen. Het resultaat, La antena, mag er zijn. Sapirs inventieve sprookje over de kracht van de menselijke stem ziet eruit als een klassieke, zwijgende film, en is een meeslepende aanklacht tegen de macht van de massamedia.

Idee voor de film?
'Ik heb jaren gewerkt als cameraman en fotograaf en wilde altijd al eens een film maken waarin het verhaal uitsluitend met beelden verteld werd. Elf jaar geleden - in 1996 - maakte ik mijn eerste film, Picado Fino. Die werd goed ontvangen in het festivalcircuit, maar ik wilde voor ik aan mijn volgende film begon eerst technisch beter worden.
Het verhaal van de film begon als een verhaal over twee kinderen, een blind jongetje en een meisje dat niet kan praten. Het idee om deze film vorm te geven als een zwijgende film, kreeg ik toen ik in drie, vier maanden tijd het storyboard maakte. Het paste ook goed bij het thema, dat de massamedia de mensen monddood maakt en hun woorden en ideeën steelt. Het kostte wel veel tijd om de film er zo uit te laten zien. De opnamen waren in 2004 al afgerond, maar de postproductie van de film heeft nog ruim twee jaar geduurd.

Swastika versus davidsster?
'Ik zocht naar iconen van onderdrukking en onderdrukker. Ik kom uit een Pools joodse familie, en heb veel familieleden verloren in de Tweede Wereldoorlog. Maar de keuze voor het hakenkruis en de davidsster was geen politieke keuze, meer een beeld uit mijn onderbewuste dat zich opdrong.'

Voorbeelden?
'Als je een zwijgende film maakt als deze, kom je al snel uit bij films als Metropolis van Fritz Lang, en Sunrise (1927), de eerste film die F. W. Murnau - de grote Duitse expressionist - in de VS maakte, en volgens mij de beste zwijgende film die ooit gemaakt is. Wat me in zwijgende films zo aanspreekt, is dat er geen geluid is en er automatisch meer nadruk op het beeld komt te liggen. Tegenwoordig worden beelden alleen nog maar gebruikt voor hun impact. Grote explosies zien er misschien fantastisch uit, maar inhoudelijk voegen ze niets aan een film toe. Film dreigt zijn poëzie te verliezen.'

Ambities?
(lacht) 'In ieder geval niet weer tien jaar wachten voor ik een nieuwe film maak. Dat gaat ook vast lukken, want ik voel me nu technisch een stuk zekerder.'

Filmen in Argentinië?
'Er zijn op het moment veel goede, jonge regisseurs in Argentinië. Het is hip om filmmaker te zijn. Dat betekent nog niet dat er veel geld is. Wij hebben voor deze film geld gekregen van het Hubert Bals Fonds en van enkele Argentijnse fondsen, maar alles bij elkaar was dat goed voor 30% van de totale kosten. Vergeet niet dat de postproductie meer dan twee jaar heeft gekost. Dat hebben we allemaal in huis gedaan. In ons productiebedrijfje LadobleA. We verdienen geld met het maken van commercials en videoclips, wat we dan weer kunnen gebruiken voor films als La antena. Vandaar dat ik zaterdag alweer terug naar huis ga. Om te werken aan een commercial. Over shampoo.'

La antena was de openingsfilm van het festival en wordt nog vertoond op:
vrijdag 26 januari , 13.15 uur, Pathé 5
zaterdag 27 januari, 15.45 uur, Pathé 4
donderdag 1 februari, 16.00 uur, Pathé 7