Thomas Lindsey – middelbare leeftijd, slecht zittend pak – wil er wat van maken. Hij heeft twintigduizend dollar geïnvesteerd in afslankmiddel Wellness om er straks een veelvoud aan te verdienen. Kwestie van de wonderpillen nog even aan de man brengen. Regisseur Jake Mahaffy schetst de meedogenloze werkelijkheid rond een ijverige goedzak. Niet alleen Tiger-regisseurs John Torres en Omar Shargawi, ook Mahaffy gaf zijn eigen vader een belangrijke rol in zijn film.

Idee?
‘Eigenlijk was deze film bedoeld als een dialoogoefening voor de film die ik hierna ga maken. Tegelijkertijd wilde ik het thema van de realiteit onderzoeken: hoe je beeld van de werkelijkheid in elkaar dondert als je vernietigende ontdekkingen doet. Vandaar die documentaireachtige cameravoering. De premisse was zo gevonden, want of het nou om politiek of relaties gaat, in feite is alles toch bedrieglijk? Zo zit het hele leven in elkaar. Ik hoefde er alleen maar een concreet product als Wellness bij te bedenken. Om de onbetrouwbare realiteit kracht bij te zetten, gebruikte ik geen script, maar instrueerde de acteurs allemaal apart. Jeff Clark, die de hoofdrol speelt, kreeg het ontzettend voor zijn kiezen. Hij is van nature totaal anders dan Thomas, veel luidruchtiger. Ze zijn wel allebei onzeker, en dat buitte ik maximaal uit. Jeff pompte zich op en wilde kostte wat kost iets aan iemand verkopen. Ondertussen zei ik tegen zijn tegenspelers: wat je ook doet, je koopt niks van die vent. Gemeen, ja.’
   
Je eigen vader…
‘Mijn vader speelt de manager van Thomas, een echte bullebak. Hij is in werkelijkheid ook een zakenman, en hij verzamelt ook horzelnesten, net als Thomas. De idiootste dingen haalde hij uit om ze te bemachtigen, dan sloop hij ’ s nachts de tuin van buurtbewoners in om er eentje uit een boom te zagen. Het was lastig met hem te werken, want zijn reikwijdte als acteur is beperkt. Wat Thomas van hem moet doen, herken ik uit mijn jeugd. Ik ben streng religieus opgegroeid in Ohio. Ken je de documentaire Jesus Camp? Zo was mijn jeugd, maar dan tien keer erger. Ik moest op straat vreemden aanspreken om Jezus te verkopen .’

Ambities?
‘Bij het Sundance Lab heb ik geld gekregen voor mijn volgende project, Free In Deed gaat het heten. Het is gebaseerd op het waargebeurde, tragische verhaal van een autistisch jongetje dat tijdens een intensieve bidsessie in een kerk overleed. In de tussentijd blijf ik korte films maken en er tekent zich in mijn hoofd een vaag plan af voor een film over de Tweede Burgeroorlog in Amerika. Ja precies, de aanstaande.’

Voorbeelden?
‘Ondoenlijk om nu een lijstje op te lepelen. Ik ben filmdocent aan de universiteit schotel dus mijn studenten voortdurend talloze klassiekers en grote regisseurs voor. Om er toch een te noemen: ik kan me nog goed herinneren hoeveel indruk Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut (A Man Escaped – red.) uit 1957 maakte. Een fantastisch filmtijdperk was dat. A Man Escaped lijkt een conventioneel gevangenis- ontsnappingsdrama, maar aan het einde kom je erachter dat het eigenlijk over iets heel anders gaat. De werkelijkheid is nooit wat het lijkt.’

Filmen in Amerika?
‘De achterdocht in Amerika is volkomen gestoord tegenwoordig. In de K-mart wilden ze mijn camera afpakken en tijdens het filmen in een winkelcentrum wandelt op de achtergrond vaag een veiligheidsbeambte het beeld in, die zorgde ook meteen voor problemen. Het was hartstikke verlaten daar! De mensen uit Warren waren erg vriendelijk en behulpzaam, daar lag het niet aan. Gelukkig was ik een one-man-crew, en kon ik veel van achter deuren en vanuit auto’s filmen.’

Wellness wordt vertoond op:
Donderdag 31 januari, 19.15 uur, Pathé 7
Vrijdag 1 februari, 10.45 uur, Pathé 7
Zaterdag 2 februari, 13.15 uur Pathé 7