In Alex van Warmerdams misdaadthriller Schneider vs. Bax wordt de vrouwelijke hoofdrol gespeeld door Maria Kraakman. ‘Ik heb nog nooit zo hard gestudeerd voor een casting.’

In Alex van Warmerdams nieuwe speelfilm, de droogkomische misdaadthriller Schneider vs. Bax, wordt de vrouwelijke hoofdrol gespeeld door Maria Kraakman (1975). Zij is Franciska, dochter van titelheld Ramon Bax ( gespeeld door Van Warmerdam zelf).

Franciska is toevallig bij haar vader op bezoek in zijn afgelegen huisje bij het meer, wanneer een huurmoordenaar langskomt om Bax dood te schieten.

Kraakman is vooral bekend van het toneel (ze won in 2010 een Theo d’Or voor haar rol in Orlando), maar maakt af en toe de uitstap naar de cinema. Zo won ze in 2005 al een Gouden Kalf voor haar – vooral zwijgzame – rol in Nanouk Leopolds Guernsey, en speelde ze samen met haar man Dragan Bakema in de films Olivier etc. en Hunting & Zn.

Je staat veel op het toneel, is film wel in te passen?
Maria Kraakman: ‘Heel goed, want in de zomer speel je nooit. Er zijn dan wel festivals, maar daar doe ik meestal niet aan mee.’

En films neem je in de zomer op?
‘Vaak wel. Want dan is het licht mooier en zijn de dagen langer.’

Toch zien we jou maar heel af en toe in een film. Is toneel belangrijker?
‘Ja. Toneel is mijn basis. En ook mijn eerste liefde. Toneel is actiever en daarom gezonder voor mij. Op een filmset zit je veel te wachten. En te eten. En dan nog even wachten en maar weer iets eten. Ik doe nu een stuk van vier uur. Dat houdt je wel wakker.’

Toch deed je mee aan Schneider vs. Bax.
‘ Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Alex is iemand met wie ik altijd al heb willen samenwerken.’

Weet je nog hoe deze film voor jou begon ?
‘Ik kreeg het verzoek om te komen casten. Uiteindelijk moest ik drie keer terugkomen. De laatste keer speelde ik pas met Alex zelf, want eigenlijk wilde hij de rol van Bax helemaal niet zelf spelen.’

Drie keer terugkomen, hoe is dat?
‘Zenuwslopend, want ik wilde die rol heel graag. Ik heb nog nooit zo hard gestudeerd voor een casting. Het waren maar een paar scènes die ik moest voorspelen, maar ik wilde de teksten daarvan volledig beheersen. Want taal is belangrijk voor Van Warmerdam. Zijn dialogen zijn bouwwerkjes, die je heel goed moet kennen. Niets staat er voor niets. Je kan nog geen twee woorden omdraaien. Op een casting ben ik daar wel eens wat losser in, maar deze keer was ik heel precies.’

Van Warmerdam zelf weet ook heel precies wat hij wil. Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd fijn is voor een acteur.
‘Dat is juist heel fijn. Het is veel fijner als iemand duidelijk is.’

Word je dan niet een beetje de trekpop van een regisseur?
‘Maar wat is daar erg aan? Dat vind ik op geen enkele manier vervelend. (lachend) Jammer, hè? Het hangt natuurlijk wel af van de kwaliteit van de regisseur. Ik heb alle films van Alex gezien en wist wat ik kon verwachten. Ik laat me natuurlijk niet trekpoppen door de eerste de beste. Dat heel precieze van Alex gaat vaak juist over kleine dingen. Hoe je een kamer binnenkomt, bijvoorbeeld. Daar kan hij enorm gefocust op raken. En dan heb je ineens zeventien takes nodig om een kamer binnen te komen.’

Kon hij uitleggen waarom je de kamer niet goed binnenkwam?
‘Nee, en dat was voor hem natuurlijk ook frustrerend. Dan liet hij het maar zien. “Kom eens kijken. Je bent hier net een rechthoek. Snap je wat ik bedoel?” En dan zag ik dat ik inderdaad een rechthoek was.’

Hoezo rechthoek? Als ik jou zo bekijk ben jij geen rechthoek.
‘En toch, toen hij me dat liet zien, dacht ik, verdomd je hebt gelijk. Ik kom binnen en daar staat een rechthoek. Ik denk, als je door zijn ogen zou kijken, dat je dat ook zou zien.’

En dan ga je als acteur een driehoek spelen, of een cirkel?
(lachend) ‘Ja.’

Echt waar?
‘Nee.’

Wat dan wel?
‘Dan probeer je met alles wat binnen je macht ligt geen rechthoek te zijn. En kennelijk is dat gelukt, want op een gegeven moment was ik geen rechthoek meer.’

Je wilde graag samenwerken met Van Warmerdam, staan er ook buitenlandse regisseurs op je verlanglijstje?
‘Ik zou graag met Von Trier werken. Of Haneke.’

Heb je al stappen in die richting ondernomen?
‘Nee, en dat ga ik ook niet doen. Ik denk altijd dat als ik iets hardop uitspreek het misschien ook wel een keer gebeurt. Maar ik ga er niet achteraan. Zo ambitieus ben ik nou ook weer niet.’

Maar je hebt wel een Gouden Kalf en een Theo d’Or op zak.
‘Maar dat zijn geen dingen die je nastreeft. Dat zijn dingen die je overkomen. Als je het geluk hebt dat je in een mooi stuk of een mooie film staat. Als zoiets je overkomt moet je vooral blij zijn. Laat de rest van Nederland zich maar druk maken. Voor mij is een prijs vooral een leuke avond en een goed feestje.’

Meer over Schneider vs. Bax/Maria Kraakman