Josh en Benny Safdie over Good Time

Rauw-realistisch misdaaddrama in New York

, Gerhard Busch

Good Time is de derde film van de New Yorkse broers Josh en Benny Safdie. Het rauwe misdaaddrama maakte veel indruk op het afgelopen Filmfestival van Cannes.

Josh (l) en Benny Safdie in Cannes

Toen de New Yorkse broers Josh en Benny Safdie nog kind waren, leefden ze afwisselend bij hun moeder in Manhattan en hun vader in Queens. Vooral de tijd bij hun onverantwoordelijke vader was opwindend. Zijn wekker rinkelde niet, maar liet ‘Sexy Motherfucker’ van Prince horen. En toen ze nog heel jong waren nam hij ze al mee naar Tarantino’s hypergewelddadige Pulp Fiction.

Toen na die film het licht aanging, zo vertelden de broers later in interviews, trakteerde het aanwezige publiek hem op boegeroep en een popcorndouche. Ontstemd over zo weinig vaderlijk inzicht. Diezelfde vader drukte hen op het hart dat ze altijd voor elkaar moesten zorgen. ‘It’s just you, guys, it’s just you, guys.’

Die raad hebben de twee ter harte genomen. Al sinds 2007 maken Josh (33) en Benny (31) films. Josh schrijft, Benny monteert, en samen regisseren ze. Hun vader was het onderwerp van hun eerste speelfilm, Go Get Some Rosemary (2009), en dat broers voor elkaar moeten opkomen staat centraal in hun derde film, het rauwe misdaaddrama Good Time, dat eerder dit jaar veel indruk maakte in Cannes.

In Good Time volgen we de broers Connie en Nick. Nick is zwakbegaafd en leeft bij zijn oma, Connie is net vrijgekomen uit de gevangenis en vindt dat hij veel beter voor zijn broer kan zorgen dan hun oma. Wat bij Connie inhoudt dat ze samen eerst maar eens een bank moeten beroven. De zwakbegaafde Nick wordt gespeeld door Benny Safdie zelf, zijn dominante broer Connie door Twilight-ster Robert Pattinson.

Ik las ergens dat jullie, nog lang voor de opnamen begonnen, elkaar e-mails stuurden als Nick en Connie. Wat stond daarin?
Benny: 'Josh liet Robert mij e-mails sturen als Connie. Die komt op dat moment bijna vrij uit de gevangenis en zoekt weer contact met zijn broer. Let wel, dit speelt zich dus allemaal af voor het moment dat de film begint. Connie geeft af op onze oma en zegt dat ze alleen maar voor Nick zorgt, omdat dit haar geld oplevert. Als Nick moest ik daar dan weer op antwoorden. Hele gesprekken zijn zo ontstaan.'

Niets daarvan zit in de film. En toch ook weer wel…
Benny: 'Je voelt het.'
Josh: 'Samen met Ronnie [coscenarist Ronald Bronstein, GB] schreef ik een enorm boekwerk met de voorgeschiedenis van de belangrijkste personages. Dat begint bij hun geboorte en eindigt op minuut één van de film. Het was bijna nog moeilijker om te schrijven dan het scenario. De bedoeling van zo’n backstory is dat iemand als Robert Pattinson bij het acteren een heel leven aan ervaringen heeft waaruit hij kan putten. Zodat hij bij elke ontmoeting die hij in de film heeft, kan teruggrijpen op een herinnering van zijn personage. Dat deed ik niet alleen voor Connie, maar ook voor zijn vriendin Corey, die wordt gespeeld door Jennifer Jason Leigh.'

Robert Pattinson als Connie in Good Time

Dat zijn ook zo’n beetje de enige twee professionele acteurs. Jullie werken verder vooral met niet-professionele acteurs. Waarom?
Josh: 'Omdat ik voor hun geen hele voorgeschiedenis hoef te schrijven. Zij hoeven zich niet op hun rol voor te bereiden. Zij kunnen gewoon teruggrijpen op eigen herinneringen. Hun voorbereiding is hun leven.'

Waar vinden jullie ze? Op straat?
Josh: 'We hebben een fantastische casting director, Jennifer Vendetti, die ook de casting heeft gedaan voor American Honey. Haar mensen doen heel uitvoerig voorwerk. Ook als iemand maar één zinnetje hoeft uit te spreken, doen ze interviews van twintig minuten.'
Benny: 'Ze zijn fantastisch. Ze kammen het hele land uit op zoek naar geschikte acteurs. Dit is al onze tweede film samen, dus ze weten inmiddels wel zo’n beetje naar wie we op zoek zijn. Wanneer ze iemand gevonden hebben roepen ze ons en dan laten we ze voor de camera improviseren. Want dan zie je hun instinctieve reacties. Als die goed zijn, weet je dat ze geschikt zijn voor de rol.'

De grootmoeder van Crystal, het zestienjarige meisje dat Connie onderweg oppikt, is fantastisch…
Benny: 'Ah, Gladys … Alles wat ze zegt klinkt echt.'
Josh: 'Gladys is een magisch persoon.'
Benny: 'Ze betovert je bijna.'
Josh: 'Ze komt dan ook uit Haïti. Maar ze was heel lief voor iedereen op de set.'
Benny: 'En ondertussen had ze wel de hele tijd zo’n bluetooth-oortje in.'

Jullie films gaan over vergeten en vertrapte zielen. Is dat op eigen ervaringen gebaseerd?
Benny: 'Ik kan me wel identificeren met iemand die zijn best doet en toch niet slaagt.'

Hoewel jullie film hier nu in competitie draait in Cannes…
[Beiden lachen]
Benny: 'Tuurlijk, maar als kind konden we zien dat onze vader van alles en nog wat probeerde, maar dat niets echt van de grond kwam.'
Josh: 'Ik zie hen ook niet als vertrapt. Ik zie ze meer als vrij.'
Benny: 'Je zei daar laatst iets heel moois over… Het zijn winnaars die niet winnen.'

Net als jullie vader?
Benny: 'Precies.'

Leeft jullie vader nog?
Benny: 'Jazeker. Hij is nu hier in Cannes.'

Eindelijk een van de winnaars.
Josh: 'Absoluut. En dat vertelt-ie ook aan iedereen.'