De obsessie van een filmgek

Menno Kooistra over hotelkamernummers in films

, Hugo Hoes

Veelkijker Menno Kooistra (1976) verzamelt filmbeelden van specifieke thema’s en maakt daar visuele verhaaltjes van. Voor zijn nieuwste zogeheten mash-up zoekt hij de hotelkamernummers 1 tot en met 1000.

Menno Kooistra

Menno Kooistra

Heb je thuis ook je kamers genummerd?
‘Nee, maar zo veel kamers heb ik ook niet.’

Waar komt die...
‘..fascinatie dan vandaan?’

Ja, wat is er zo leuk aan hotelkamernummers?
‘Ik heb al veel meer mash-ups gemaakt en ben altijd op zoek naar onderwerpen. Mash-ups zijn verzamelingen. Je gooit verschillende bronnen door elkaar om iets grappigs te maken of een nieuw verhaal te vertellen. Dat begon bij VPRO Cinema met The Shining, mijn all-time favourite film. In mijn eerste video heb ik die gecombineerd met As Good As It Gets, waarin Nicholson ook speelt. Het jongetje dat in The Shining op zijn driewielertje door de hotelgangen rijdt, komt dan de Jack Nicholson uit As Good As It Gets tegen. Leuk, tenminste voor de kenners, want niet iedereen heeft beide films gezien. Anderen denken waarschijnlijk alleen: huh? Die video was gemaakt met beelden uit slechts twee films. Dat is helemaal uit de hand gelopen en het zijn er steeds meer geworden. Nu maak ik vaak zogeheten one-minute-movie-mash-ups. Daar probeer ik zo veel mogelijk films in te proppen, zodat kijkers lekker kunnen raden. Altijd rond een thema. Er is er een met telefoonboeken. Daar wordt in gebladerd, vingers gaan langs de namen en er worden bladzijden uitgescheurd. Allemaal veel voorkomende filmbeelden. Die plak ik achter elkaar en omdat ik een verhaaltje wil vertellen, eindigt het met een telefoonboek als moordwapen. Van boek tot wapen waar je mee kunt slaan en dat je als schild kunt gebruiken als er op je geschoten wordt. Ook van onder meer robots, dozen, drenkelingen in drijfzand en gluurders plus kijkgaatjes heb ik mash-ups gemaakt. In de planning zitten nog "autosleutels die van de zonneklep worden gepakt" en "wachtende acteurs die vragen: hoe lang sta je hier al?"'

En nu hotelkamernummers.
‘Ook dit project begon met The Shining. Kamer 237, de hotelkamer waar hele rare dingen gebeuren. Een haast iconische kamer.’

Even googelen leert dat 237 eigenlijk 217 moest zijn.
‘In het boek van Stephen King is het inderdaad 217. Kubrick heeft er 237 van gemaakt. Er is een theorie die stelt dat hij 237 koos omdat 237.000 mijl de afstand is van de aarde tot de maan. Dat past binnen de complottheorie waarin Kubrick de regisseur wordt genoemd van de maanlanding, die dus nooit zou hebben plaatsgevonden.’

Volgens mij was de hoteleigenaar bang dat zijn kamer 231 nooit meer geboekt zou worden en kreeg die daarom tijdens de opnamen nummer 237.
‘Dat weet ik niet. Maar er is nog een boekverfilming van King waarin bijna alles draait om een kamer, 1408. Toen had ik twee nummers. Dan ga je doordenken en wil je ze allemaal verzamelen. Maar ik hou het bij van 1 tot en met 1000. Inmiddels heb ik er ruim 350 en er liggen nog veel tips om na te trekken.’

'Soms vergeet men het kamernummer in beeld te brengen. Dat is echt killing.'

Menno Kooistra

Hoe verzamel je?
‘Door veel films te kijken, thuis of in de bioscoop, en als ik een nummer zie, noteer ik dat. Je kunt ook zelf kamernummers googelen, maar dan kom je terecht op boekingssites die kamer van echte hotels aanbieden. Daarnaast plaats ik oproepen op sociale media en die leveren bijna dagelijks tips op.’

Zie je tijdens het kijken het nummer al aankomen?
‘Jazeker. Dan hoor je dat er een ontmoeting komt in een hotel en als inderdaad het kamernummer verschijnt, maak ik wel een sprongetje. Thuis zet ik ’m op pauze en noteer het nummer. Dat is wel een obsessie geworden, waardoor je niet meer relaxed kijkt. Mijn vriendin is daar niet altijd even blij mee, al let zij nu ook op. Soms wordt in een dialoog gezegd "ik zie je in die hotelkamer", en zitten ze daar al in het volgende shot. Vergeet men de deur met het kamernummer in beeld te brengen.’

Vervelend.
‘Dat is echt killing. Dan ga je kapot. Als iemand door een hotelgang loopt of op de galerij van een motel heb je snel een rijtje. Bij motels zijn het vaak lage nummers en die heb ik het meest. Memento leverde bijvoorbeeld een mooie reeks op.’

Zeggen kamernummers iets over het genre of de actie?
‘Dat heb ik nog niet kunnen ontdekken. Als dit project af is, kun je er ongetwijfeld allerlei gegevens uit destilleren. Wie weet zijn er speciale kamernummers voor moord of overspel.’

Wat zijn de keiharde criteria?
‘Kamernummers uit hotels, motels of botels. Ik krijg vaak huisnummers doorgestuurd. Heel aardig, kan ik alleen niets mee. Ze moeten uit een film of een serie komen en de titel moet in onlinefilmdatabank IMDb staan. Alleen fictie, want over die nummers is in de meeste gevallen nagedacht.’

Kamernummer 327 in Bondfilm Spectre

Laten we wat kamernummers doornemen. Nummer 13?
‘Die heb ik dubbel, maar er zijn er vast meer. Uit Number 13 en uit The Bagman. Dat nummer is natuurlijk geen toeval en als je die film hebt gezien, begrijp je dat.

101.
‘Dat nummer is bijzonder, omdat het de kamer is uit 1984 van George Orwell, alleen is het geen hotelkamer. Ik heb hem wel opgenomen, al denk ik niet dat ik hem ga gebruiken, want ik heb 101 al uit Lowlife en uit The Matrix. Daarin is nummer 101 ook niet toevallig gekozen, al twijfel ik nu of dat wel een hotelkamer is.’

420 verwijst naar 20 april, International Weed Day. Uit voorzorg schijnt dat nummer daarom te ontbreken in sommige grote hotels.
‘Aha. Nu begrijp ik waarom ik wel een kamer 419+1 heb. Roken is daar nadrukkelijk verboden, haha. De dertiende verdieping ontbreekt ook vaak.’

Hotelkamernummering kent sowieso een eigen systeem.
‘Het eerste cijfer staat voor de verdieping, dus is het logisch dat je meer lage nummers hebt. Aangezien het aantal kamers per verdieping beperkt is, heb je minder kans op hoge tientallen.101 tot en met 150 of 301 tot en met 350 heb je eerder dan 151 tot en met 199 of 351 tot en met 399. Het wordt lastig, maar ze moeten er zijn. Daarnaast, het is natuurlijk fictie. 3420 en 4016 heb ik ook. Voor die nummers moet een reden zijn. Stel dat je de cijfers in dat getal nu eens optelt…’

‘Negen en elf. Mmm. Misschien komen ze uit Las Vegas. Daar zijn veel megahotels met duizenden kamers. Wat is je hoogste nummer?
‘7603, uit Rain Man, en 7416. Die zijn niet nodig, want ik stop bij 1000. Na het inventariseren begint het echte werk pas. Eerst de films “lenen”, dan het fragment zoeken en vervolgens knippen en plakken.’

Mag dat?
‘Nou, uhm, dat is een lastig ding. Volgens mij valt het onder citaatrecht.’

En dan?
‘Er zijn drie opties. Een installatie, een interactieve website of, en dat is het meest waarschijnlijk, een mash-up. Dat kan in numerieke volgorde, al is het leuker om er een verhaaltje van te maken. Dan moet wel duidelijk zijn dat echt alle nummers erin zitten. Een mooie uitdaging. Mijn inspiratiebron was The Clock van Christian Marclay. Dat is iets vergelijkbaars, maar dan met alle 1440 minuten van een etmaal. Allemaal gevonden in films. Ongelooflijk. Daar heeft hij een installatie van gemaakt waarmee hij over de wereld toert. Die duurt ook 24 uur. Kun je af en toe een uurtje gaan kijken. Best briljant. Had ik ook wel willen bedenken, maar hoefde niet meer. En hotelkamers zijn altijd spannend. Nee, ik vraag zelf in hotels nooit naar een speciaal kamernummer.’

Wat is het laagste nummer dat ontbreekt?
‘19 heb ik nog niet. De laagste nummers komen uit De vierde man. Daar heb ik 1, 2, 3 en 4 uit. Allemaal uit dezelfde gang. Er is een droomscene waarin Jeroen Krabbé een hotel in loopt naar de deur van kamer 4 en dan verandert dat kijkgaatje in een oog. Als hij later met Thom Hoffman in een auto zit, krijgt die een stalen pijp in zijn oog. Er zijn ook kamernummers met toevoegingen. Ik heb een 1a, 12a en 5d. Die laatste komt uit Coming to America. Liever heb ik kale nummers. Toen Martin Koolhoven van mijn project hoorde, zei hij dat ik even naar zijn Suzy Q moest kijken omdat er daar ook één in zit. 306, en ik moet hem nog vragen of dat iets betekent. Van filmjournalisten komen ook veel tips. Onlangs nog 463 uit North by Northwest. Gekregen van iemand die heel veel oude films kijkt. Mijn laatste nummers zijn 105, 208 en 209. Die kreeg ik van een filmjournaliste die ze zag tijdens de persvoorstelling van Incredibles 2. Zij is een fanatieke provider en wees me er ook op dat de film Kamer 213 binnenkort op televisie komt. Klinkt goed, al weet je niet of het nummer ook in beeld komt. Het komt echt aan op mijn eigen kennis en die van mijn tipgevers. Het is een Gesamtkunstwerk. Wanneer een film op televisie wordt uitgezonden en er zit een kamernummer in, dan wordt die vaak meerdere keren getipt. Tegenwoordig gebeurt dat ook met Netflix. Toen daar onlangs Anomalisa verscheen, kreeg ik van verschillende bronnen 1007, 1012 en 1014. Daar hoeft niemand meer over te tippen. Nu maar hopen dat het klaar is voor ik doodga, anders wordt mijn bestand misschien wel weggegooid.’

Is er geen Kooistra jr. die het dan kan overnemen?
‘Jawel, maar die is voor de meeste films nog te jong. Hij let al wel op kamernummers.’

Wil je Menno Kooistra helpen bij zijn zoektocht naar de 1000 hotelkamernummers? Ga dan naar voordefilm.nl/numberswanted

De mash-up van Menno Kooistra tot nu toe

advertentie