'In Hong Kong mag liefde niet luidruchtig zijn'

Interview met regisseur Jessey Tsang Tsui-shan over The Lady Improper

, Sofie Bolder

De twaalfde editie van het CinemAsia Film Festival sluit af met The Lady Improper, een liefdevolle en moderne film uit Hong Kong, die de vrouwelijkheid viert. VPRO Cinema sprak met regisseuse Jessey Tsang Tsui-shan over controversie, seksfobie en eten.

In The Lady Improper moet Siu-man het restaurant van haar vader overnemen wanneer hij in het ziekenhuis belandt. Ze krijgt hulp van Chia-hai, die niet alleen haar eetlust weer opwekt. In haar film kaart Regisseur Jessey Tsang Tsui-shan onderwerpen zoals de positie van vrouwen en preutsheid aan. Taboeonderwerpen in Aziatische landen, ook in de cinema.

In China moet je een bepaald goedkeuringskenmerk van de overheid krijgen voordat je je film in binnen- en buitenland mag vertonen. Heb jij daar ook mee te maken gehad?
Jessey Tsang Tsui-shan: ‘In Hong Kong kan een vrouw wél gewoon paaldansen in een film. Ik heb besloten de film niet uit te brengen in China. Ik had het ook niet hoeven proberen denk ik. In China komt een film over vrouwelijke lustgevoelens niet door de censuur-procedure.’

Er zitten ook best spannende en intieme scènes in de film. Zou jij The Lady Improper controversieel noemen?
‘Is het wel echt controversieel? In de jaren ’80 en ’90 was de Hong Kongse cinema veel vrijer. Tegenwoordig zijn de films zo smetteloos en de acteurs zo voorzichtig met hun imago. Wat is controversieel eigenlijk, wat is improper? Want films over verlangens vanuit mannelijk perspectief komen wel voor.’

Charlene Choi en Kang Ren Wu in The Lady Improper

De ondervertegenwoordiging van vrouwen in de filmwereld komt wel vaker ter sprake, zeker in de periode rondom de Oscaruitreiking.
‘Ik denk dat de filmwereld over het algemeen wel een vrij taaie wereld is voor iedereen. Volgens mij zijn de man-vrouwverhoudingen in Hollywood nog erger. Die wereld wordt nog meer door mannen gedomineerd. In de afgelopen 91 keer dat de Academy Awards zijn uitgereikt is er vijf keer een vrouw genomineerd voor de Oscar voor Beste Regie, en slechts één keer heeft een vrouw gewonnen. In Hongkong voel ik me niet onderdrukt. Ik ben trouwens niet activistisch, maar ik geef wel om vrouwen. The Lady Improper is een verhaal over een vrouw in de bloei van haar leven.’

Maar conservatief is de film ook niet. Wat was de reden om The Lady Improper nu te maken?
‘Hong Kong is heel conservatief. Dat komt door de hoeveelheid ruimte, of eigenlijk het gebrek eraan. Wij zouden niet durven om luidruchtig te praten of te ademen. Dat is overdreven natuurlijk, maar er zit wel een kern van waarheid in. Je kunt je buren letterlijk verstaan. Dus als je intiem met iemand wil zijn, de liefde wil bedrijven, dan zit er letterlijk alleen een houten paneel of een gordijn tussen. Mensen durven zich dus niet te laten gaan. Met de film laat ik zien dat dat wel makkelijk zou kunnen. En ik zeg niet dat je nu moet breken met alle tradities, ik zeg alleen dat mensen wat meer de tijd zouden moeten nemen voor zelfontwikkeling en ontdekking.’

The Lady Improper is ook onderdeel van het OISHII-filmprogramma van het CinemAsia Film Festival, speciaal voor culinaire cinema. Wat heeft eten te maken met seks?
‘Ik had een keer een date met een jongen. We hadden wel iets, maar ook weer niet en we spraken het in ieder geval niet uit. Het was een kortstondige romance en toen ik wegging bleef dat lege gevoel een beetje hangen. Ik liep toen langs een eettent waar gebraden kippen in de etalage lagen. Het eten van die kip voedde op een of andere manier die leegte. Honger en lust zijn dezelfde soort gevoelens, het is allebei verlangen.’

The Lady Improper is zondag 10 maart te zien tijdens het CinemAsia Film Festival.