Katja Herbers over het tweede seizoen van Westworld

'Het is geen geweld omwille van het geweld'

, Nick Boers

In het nieuwe seizoen van Westworld is een rol weggelegd voor de Nederlandse actrice Katja Herbers. Een gesprek over geweld, sympathieke robots en kneiterhard werken.

Katja Herbers in de serie Manhattan

Katja Herbers in de serie Manhattan

Katja Herbers let op haar woorden. De actrice staat in Amsterdam de Nederlandse pers te woord over haar rol in Westworld, maar op directe vragen over het tweede seizoen van de HBO-serie moet ze al snel het antwoord schuldig blijven. ‘Daar mag ik helaas niets over zeggen.’

HBO is gebaat bij geheimhouding. Elke hint over de serie – voor wie Westworld niet kent: een gelaagde en geslaagde genremix van westerns en scifithrillers over een pretpark vol met robots die in opstand komen tegen de gasten – vindt namelijk gretig aftrek bij de fans. In een eerder stadium moest Herbers al via Twitter ingrijpen om een quote over de aanwezigheid van acteur Anthony Hopkins op de set te corrigeren, en elke nieuwe trailer of vrijgegeven fotoserie wordt uitvoerig op allerlei internetfora geanalyseerd. Zo ontdekten kijkers in de laatste twee trailers een code die leidde naar een website en een andere vooruitblik. Binnen de kortste keren ontsponnen zich legio nieuwe analysemogelijkheden. Kortom: spreken is zilver, zwijgen is goud. Maar helemaal stil blijft Herbers natuurlijk ook niet.

Ze is zelf – ‘inmiddels’ – een grote fan van de serie. ‘Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik Westworld pas heb gezien toen ik wist dat ik er auditie voor zou doen. Normaal gesproken vermijd ik dingen die gewelddadig zijn, aangezien ik daar niet zo goed tegen kan. Maar toen ik ging kijken, werd ik gelijk enthousiast. Het eerste seizoen heb ik inmiddels drie keer gezien, omdat ik zelf ook wilde weten hoe alles precies in elkaar zat. Dan ontdek je dat echt niks in deze show gratuit is. Ik vind daarbij vooral de vraagstelling zo interessant. Als je, zoals in Westworld, kunt doen en laten wat je wil, wat blijft er dan over? Wie zijn wij dan als mensen? Bijzonder vind ik het dat de sympathie vervolgens bij de robots komt te liggen.’

'Je merkt aan alles dat er een gigantisch budget is. Ik geloof dat elke aflevering iets van tien miljoen dollar kost'

Katja Herbers

Seksueel geweld

Dat het geweld tegen de robots in de serie buitensporig zou zijn – juist wel gratuit, opperden recensenten – spreekt Herbers tegen. ‘Nee, omdat het iets zegt over hoe wij, mensen, ons kunnen gedragen als er niemand is die ons vertelt dat je de buurman niet mag doodschieten, bij wijze van spreken. Dat geweld leidt juist tot interessante vraagstukken en is ook aanleiding voor de robots om in opstand te komen. Het is geen geweld omwille van het geweld.’

Ze verwerpt eveneens het idee dat er onevenredig veel geweld tegen vrouwen in Westworld zit. ‘Dat is ook onderdeel van het leven. In de echte wereld worden vrouwen daar voortdurend mee geconfronteerd, we hebben nog maar net #MeToo achter de rug. Het is niet zo dat dit nergens plaatsvindt en dat we het hebben bedacht voor Westworld. Ook Maeve en Dolores zijn de helden van het verhaal; zij zijn geen willoze slachtoffers van seksueel geweld, maar vrouwen die het heft in eigen hand nemen en in opstand komen. Vrouwen die wij aanmoedigen.’

Is Herbers’ personage ook een van de helden die we zullen gaan aanmoedigen? ‘Dat mag ik niet vertellen,’ herhaalt ze. Wel kan ze kwijt dat haar personage Grace heet en al heel vaak naar het park is geweest. ‘Ze weet het spel goed te spelen en geniet daarvan. Sorry, meer kan ik echt niet verklappen.’

Terug naar Herbers zelf dan. De actrice denkt niet dat ze zelf een goede speler zou zijn. ‘Maar ik heb dan ook weinig behoefte om iemand neer te schieten, echt nul. Ik zou het leuk vinden om paard te rijden, maar dat kan ik ook hier doen. Nee, ik denk dat ik een behoorlijk saaie gast zou zijn, haha.’

Simon Quarterman en Thandie Newton in seizoen twee van Westworld

Kneiterhard werken

‘Surreëel’ was het voor haar wel om daadwerkelijk in Westworld te staan, vertelt Herbers: ‘Ja, toen ik voor het eerst het straatje in liep met de Mariposa – de openingsborrel werd gehouden in de saloon uit de serie – had ik wel even zoiets van: pff, jongens, jongens, jongens. Je merkt aan alles dat er een gigantisch budget is. Dat moet ook wel als je kijkt naar de grootte van de sets, het aantal personages, de artdirection. Ik geloof dat elke aflevering iets van tien miljoen dollar kost.’

En ja, daar horen lange dagen bij, zoals ze zich in een eerder interview al liet ontvallen. ‘Dat werd toen wel een beetje opgeblazen, ik heb gewoon gezegd dat het hard werken is. En dat zie je iedereen doen, er wordt kneiterhard gewerkt. Maar ja, daar houd ik dus wel van.’

Dat mag gezegd worden: sinds Herbers in 2014 de oversteek maakte naar Amerika (en tussendoor nog regelmatig terugkwam, onder meer voor de dramaserie Divorce en de film Weg van jou) speelde ze in twee seizoenen van Manhattan – over de ontwikkeling van de atoombom – en tekende ze voor gastrollen in onder andere The Leftovers, The Americans en Manhunt: The Unabomber. ‘The Sopranos, The Wire en The West Wing, Mad Men en Six Feet Under, dat waren allemaal series waarvan ik dacht: wow! Daar wilde ik graag aan meewerken en ik doe het dan ook niet voor minder.’

Het tweede seizoen van Westworld is vanaf maandag 23 april te zien bij Movies en Series XL, het ondemandkanaal van Ziggo. Het eerste seizoen is op dvd verkrijgbaar.

advertentie