Amerikaans studio-alternatief eindelijk van start

The Premiere Marketing & Distribution Group presenteert toekomstplannen

LOS ANGELES - een jaar na de oprichting heeft gisteren The Premiere Marketing & Distribution Group haar eerste filmplannen bekend gemaakt. Het Amerikaanse bedrijf werd in 2001 opgericht door Mitchell Goldman, voormalig chef distributie van studio New Line. Het hoopt zich in de nabije toekomst te bewijzen als alternatief voor het Hollywood-studiosysteem.

Een film die met het bedrijf in zee gaat wordt tegen een vast distributiebedrag vertoond op 2000 Amerikaanse schermen. Daarnaast kan de film rekenen op minimaal 16 miljoen dollar aan martketing. TPM&DG steekt geen geld in de productie van de film, wat als groot voordeel heeft dat de producent over de rechten kan beschikken. 'Dat zou met een studio nooit lukken, ' aldus Goldman.

Om met voorspelde studiokaskrakers als Spiderman en Star Wars II te concurreren , brengt TPM&DG haar films uit buiten het filmspitsuur, zoals aanvang juni en eind augustus. Verschillende belangrijke bioscoopketens blijken om die reden zeer geïnteresseerd in de door Goldman gedistribueerde films.

TPM&DG heeft tot en met 2003 een tiental films op haar schema staan, vaak met steracteurs als Bill Murray, Sigourney Weaver en Kim Basinger. In 2003 wil het bedrijf onder meer komen met de release van Tales Not Told, het regiedebuut van veterane Debra Hill - als producente verantwoordelijk voor de horrorklassieker Halloween . Goldman: "Met een distributie van 10 films kunnen we een heel eind komen, als we maar de goede producties kiezen en de juiste marketing- en distributiestrategiën vinden.'

(VARIETY)