Floris' kleinzoon is een watje

Regisseur Jean van de Velde treedt in de voetsporen van Paul Verhoeven

Bart Dirks ,

Een remake van de tv-serie 'Floris' (1969) moet de bioscoophit van kerst 2004 worden. Idolen uit 'Costa!' en 'Phileine zegt sorry' zijn middeleeuwse ridders. Veel bloedneuzen, maar niemand gaat echt dood.

'Luc, waar is de tandarts?', schalt het door de portofoons. 'Gus, on a besoin de toi!' Grijnzend komt de Franstalige figurant aanzetten, een fikse boor in zijn handen. 'Heren piraten, goedemorgen', roept de productieleider. 'Neem snel jullie posities in.'

De binnenplaats van kasteel Gravesteen in het West-Vlaamse Gent vormt het decor voor scène 39 van Floris en de heilige nagel, rond kerstmis 2004 in de bioscoop. Er is een jaarmarkt, met stalletjes vol bloederige schapenkoppen, geplukte kippen en reuzel. Maar de boeren, burgers en buitenlui hebben geen oog voor de koopwaar, de smidse en andere oude ambachten.

'Ooo!', roepen ze als de Chinese acrobate Pi haar kunsten vertoont. Op een tweede stellage heeft een toneelgezelschap het nakijken. Maar wacht even. . . Zit daar, opgetut als adellijke freule, niet Michiel Huisman? De acteur uit Phileine zegt sorry en Volle maan had toch getekend voor Floris, de zwartwit- held die eind jaren zestig half Nederland aan de buis kluisterde?

Niemand kan in de schaduw staan van de échte Floris van Rosemondt, alias Rutger Hauer. En dus kruipt Huisman in de huid van diens kleinzoon. 'Zo zijn we tenminste af van de erfenis van Rutger Hauer', zegt regisseur Jean van de Velde , die op zijn beurt in de voetsporen treedt van Paul Verhoeven.

' Deze tijd verlangt trouwens een iets andere held. Opa Floris was de hele dag op het slagveld. Zo'n Postbus 51-vader: wie is toch die man die zondags het vlees snijdt?'

Dus werd kleinzoon Floris door oma en moeder opgevoed. Het heeft wel een watje van 'm gemaakt. Zie de nakomeling van dat roemruchte geslacht eens zitten met zijn witte hakschoenen en appelrode wangetjes. Junior kan heus wel zwaardvechten, maar liefst in een toneelstuk. Hak jij rechts, dan sla ik terug met links.

In Floris en de heilige nagel heeft 'vader Floris' (Victor Löw) van slechts één ding berouw: dat hij zijn nakomeling óók Floris heeft genoemd. Gekwetst besluit junior zichzelf te bewijzen door een verloren gewaand relikwie op te sporen, een spijker uit het kruis van Christus die bijzondere krachten geeft. Zo wordt hij toch nog een koene ridder.

Op de jaarmarkt ontmoet Floris de Chinese acrobate Pi (Birgit Schuurman), die de tovenares Sindala uit de oorspronkelijke reeks vervangt. Een serie die op tv was toen Birgit (het jongere zusje van Katja) 'min acht' was. Ze heeft enkele dvd's teruggekeken. 'Roepen ze keihard ''Verraad!!!''. Het is mega-overacted. Toen was het vast superindrukwekkend.'

Dat beaamt Bavo Galema, die ' met Deutsch Akzent' een bijrol vertolkt. 'Mijn vriendin kende het niet, maar mijn zussen waren allemaal verliefd op Floris. Als jochie van 10 vond ik het sensationeel. Brandend water! Tot ik het laatst terugzag en vreselijk in de lach schoot. Gewoon benzine in de sloot.'

Maar volgens Daan Schuurmans ( Phileine zegt sorry, Costa!, Volle maan), die op de jaarmarkt met kop en schouders boven het gepeupel uitsteekt, kijken zijn jonge neefjes nog steeds met open mond naar de oude tv-serie. 'Er zit een soort brille in, echt heel knap gemaakt.'

Schuurmans, voor de gelegenheid met spierwit lang haar, helblauwe contactlenzen en een gevilde vos over zijn linkerschouder, speelt Floris' tegenstrever Van Rossum jr. 'Het is de eerste slechterik die ik speel sinds Westenwind.' Bang om zijn status als tieneridool te verliezen is hij niet . 'Ben je gek! Ik wil gewoon filmen en allerlei dingen doen.'

En is Jean van de Velde (regisseur van All Stars, Lek, De kleine blonde dood en bijna van Soldaat van Oranje II) niet bevreesd om de erfenis van de tv-serie te grabbel te gooien? 'Als je het goed doet, kan het. Geen decors van bordkarton meer, maar vijf miljoen euro budget. Het scenario is van Gerard Soeteman, die ook de serie uit 1969 schreef. Veel bloedneuzen en beledigingen, maar niemand gaat écht dood.'

Het verhaal speelt 'ergens aan het eind van de Middeleeuwen'. Een waarheidsgetrouw beeld streeft de regisseur niet na. ' Historische drama's en sciencefiction-films zeggen altijd meer over de tijd waarin ze worden gemaakt dan over de tijd die ze verbeelden.' Daarom kan Floris en passant de pepperspray uitvinden. 'Op de vlucht komt hij in een keuken waar peper en een blaasbalg zijn. Vandaar.'

Van de Velde kon Rutger Hauer niet porren voor een bijrol. 'Hij vindt het geen uitdaging meer. Vergeet niet dat hij in 1975 ook nog 26 Duitse afleveringen heeft gemaakt.' En Paul Verhoeven ? 'Ik heb 'm een faxje gestuurd of hij op de set wil komen kijken. Maar Paul zit in Amerika.'

De opnames gaan weer verder - scène 39, take 281, camera A en B. 'Rick, mag ik Birgit ook weer op de set?', kraakt het door de portofoon. 'We filmen alleen het benenwerk.'

'Yes!', roept Birgit monter. 'Dit is mijn moment.'