Schnitzelparadijs succesvol

Meer dan 50.000 bezoekers in vier dagen

Het Schnitzelparadijs van regisseur Martin Koolhoven heeft in vier dagen tijd meer dan 50.000 bezoekers getrokken. Het is de enige Nederlandstalige film die dit jaar in één weekend zoveel bezoekers heeft getrokken. De laatste Nederlandstalige productie die in de eerste vier dagen zoveel kaartjes verkocht, was Shouf Shouf Habibi!. Dat heeft distributeur Independent Films dinsdag bekendgemaakt.

Het Schnitzelparadijs is een verfilming van de roman van Khalid Boudou over een jonge Marokkaanse Nederlander die een baantje neemt als afwasser in een wegrestaurant. Hier wordt hij verliefd op de knappe dochter van de eigenaresse, met alle gevolgen van dien.

Het Schnitzelparadijs is het eerste kassucces dat regisseur Koolhoven heeft gemaakt. Eerdere films als De Grot, Amnesia en Het Zuiden oogstten goede kritieken, maar trokken samen niet meer dan 30.000 bezoekers. 'Dit is wel mijn eerste film die echt voor een groot publiek is gemaakt,' relativeert de filmer. 'Maar het is een fijn gevoel als die bedoeling ook over komt. Ik ervaar het als prettig dat mijn moeder nu met trots kan zeggen dat haar zoon Het Schnitzelparadijs heeft gemaakt. Hiervoor deed ik voor de buren toch vooral iets met moeilijke films.'

(Bron: ANP)