Afficheprijs voor documentaire over Ellen ten Damme

De poster van Ellen ten Damme - As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To, ontworpen door Paul Postma, is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2007. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltroffee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Ton Leesers.

De Cinema.nl Afficheprijs werd uitgereikt in de Talkshow van Matthijs van Nieuwkerk op woensdagavond 3 oktober. Na het festival worden alle 32 affiches opgenomen in de museale collectie van het Filmmuseum.

De winnaar kreeg ruim 30 procent van de stemmen. Op Cinema.nl werd meer dan 1.500 keer online gestemd; in het Festvalpaviljoen op Neude werden ruim 300 stemformulieren ingevuld.

De Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar werd in de voorgaande jaren bepaald door een vakjury; vanaf deze editie bepaalt de jury nog wel de nominaties, maar beslist het publiek.

De jury bestond uit (scenario)schrijver Jan Eilander, Hanneke de Klerck (chef kunst de Volkskrant), Lex Reitsma (afficheontwerper), Alex de Ronde (directeur van Het Ketelhuis), Paul Verstraeten (marketingdeskundige van bureau Filmtest) en Paul van Yperen (manager communicatie van de Premsela Stichting voor Nederlandse vormgeving). Naast Ellen ten Damme nomineerden zij Dutch Touch - Brainpower (ontwerp HOTEL, Kruistocht in spijkerbroek (ontwerp Michael van Randeraat), Pretpark Nederland (ontwerp Sander Plug) en Waar is het paard van Sinterklaas? (ontwerp Gijs Kuijper).