Bioscopen pakken overlast aan

Publiek in New York waarschuwt personeel met 'verklikker'

Luidruchtig publiek blijkt volgens jaarlijkse enquêtes onder filmkijkers één van grootste ergernissen tijdens bioscoopbezoek. Vijf bioscopen in New York hebben de tegenaanval ingezet, dat meldt The New York Times.

Bezoekers van bioscopen die zijn aangesloten bij de Regal Entertainment Group krijgen een speelgoedachtig apparaatje waarmee ze irritaties tijdens de film anoniem kunnen melden. Met één druk op de knop wordt het personeel ingeschakeld , waarna ze eventuele problemen kunnen oplossen. 'Het geeft onze gasten een gevoel van macht, ze vinden het geweldig,' aldus een bioscoopmanager.

Het zogenaamde Guest Response System heeft vier knoppen waarmee bezoekers de aard van het probleem kunnen aangeven. Er kan geklaagd worden over het beeld, geluid , piraterij en andere vormen van overlast.

Het bioscooppersoneel wordt sindsdien vooral opgepiept om telefonerend en hardop pratend publiek te vermanen . Ook het luidruchtig verorberen van popcorn van frisdrank staat hoog op lijstjes van ergernissen.

De testfase van het project is een succes. Momenteel wordt het apparaat aan 114 andere Amerikaanse bioscopen aangeboden.