Gevolgen economische crisis voor Hollywood zichtbaar

Grote studio’s bezuinigen, brengen minder films uit

Jelle Schot ,

Volgens de Wall Street Journal beginnen de gevolgen van de economische crisis voor Hollywood al zichtbaar te worden. De beslissing van Paramount Pictures om twee grote films die rond de kerstvakantie zouden uitkomen uit te stellen, is volgens de krant een eerste teken dat de instorting van de financiële sector voor Hollywood gevolgen gaat hebben.

Volgens de Wall Street Journal beginnen de gevolgen van de economische crisis voor Hollywood al zichtbaar te worden. De beslissing van Paramount Pictures om twee grote films die rond de kerstvakantie zouden uitkomen uit te stellen, is volgens de krant een eerste teken dat de instorting van de financiële sector voor Hollywood gevolgen gaat hebben.

Zowel The Soloist van Joe Wright ( Atonement) en het oorlogsdrama Defiance van Edward Zwick ( Blood Diamond) zijn naar volgend jaar verplaatst. Vooral van The Soloist werd veel verwacht, de studio had de hoop gevestigd op een Oscarnominatie voor Robert Downey Jr. Door de vertraging zal de film echter niet in aanmerking komen voor de aankomende Oscars.

Het uitstellen van de twee films is onderdeel van een nieuwe strategie van Paramount om minder films per jaar uit te brengen. Het nieuwe bedrijfsplan was al eerder gepland, maar de crisis op de internationale beurzen is volgens de studio wel degelijk van invloed geweest.

De vernieuwde strategie van Paramount past in een hele reeks aan bezuinigingen die de grote Amerikaanse filmstudio’s dit jaar hebben gedaan. Vooral de ‘ gespecialiseerde’ onderdelen van de grote studio’s, die voornamelijk onafhankelijke films uitbrengen, lijken de dupe te worden.  Paramount ontsloeg al een deel van de medewerkers van het Vantage label en het aantal uitgebrachte films per jaar werd teruggebracht. Warner Bros. trof soortgelijke maatregelen bij de New Line-divisie. Universal Pictures neemt eveneens maatregelen en zal volgens filmvakblad Variety binnenkort het indie-distributielabel Rogue Pictures verkopen. Daarmee lijken ook voor het zeer succesvolle productiehuis Focus Features, onderdeel van Universal en verantwoordelijk voor onder andere Eternal Sunshine of the Spotless Mind en Brokeback Mountain, zware tijden aan te breken.

Tijdens een crisis worden wel vaker de kleinste bedrijfsonderdelen als eerste afgestoten, maar de beslissingen van de grote mediaconglomeraten zijn toch opvallend. Het zijn juist de kleinere productiehuizen als Paramount Vantage, Focus en Fox Searchlight, die het de afgelopen jaren opvallend goed hebben gedaan. Zo zijn There Will Be Blood  en No Country for Old Men, de twee grote winnaars van de Oscars dit jaar, afkomstig van Paramount Vantage/Miramax. Ook commercieel gezien waren er de afgelopen jaren grote successen met kleine, onafhankelijk geproduceerde films als Eternal Sunshine of the Spotless Mind en Lost in Translation (Focus) en Juno (Fox Searchlight).

Wat de gevolgen van de crisis voor de bezoekersaantallen zullen zijn, is uit de geschiedenis niet eenduidig op te maken. Tijdens eerdere recessies of economisch onzekere tijden nam het bioscoopbezoek af, maar aan het begin van de depressie in 1929 stegen de box- office opbrengsten in Amerika met maar liefst 58 procent. Een herhaling daarvan lijkt echter niet reëel. In een recent Amerikaans onderzoek zegt 32 procent van de volwassenen te zullen bezuinigen op bioscoopbezoek.