Ridley Scott maakt YouTube-documentaire

Uniek eendaags filmexperiment

Filmmakers Ridley Scott (Gladiator, Robin Hood) en Kevin Macdonald (The Last King of Scotland) gaan een zogenaamde Social Cinema-documentaire maken, bestaande uit beeldmateriaal van YouTube-gebruikers dat op één dag is opgenomen.

Het project met de titel Life in a Day is het initiatief van YouTube en zal de eerste gebruikersgegenereerde documentaire van speelfilmlengte zijn, die in een dag wordt opgenomen. YouTube-gebruikers wereldwijd worden opgeroepen om zaterdag 24 juli een moment uit hun leven van die dag te filmen en te uploaden. Scott en Macdonald zullen het meest opvallende beeldmateriaal selecteren voor de documentaire.

De productie is in handen van Scott, en Macdonald zal de regie op zich nemen. Life in a Day zal zowel op YouTube als op het Sundance Film Festival in première gaan. ‘De laatste vijf jaar heeft YouTube het maken en consumeren van media veranderd. We kijken er naar uit onze gebruikers de mogelijkheid te geven om te werken met Scott en Macdonald,’ zei Eric Schmidt , de algemeen directeur van Google, het moederbedrijf van YouTube, tegen Variety .

De documentaire zal niet verkocht worden aan een studio, en de gebruikers van wie het beeldmateriaal gebruikt wordt krijgen niet betaald, maar zullen wel als co-regisseurs in de credits verschijnen. Macdonald beschouwt het filmexperiment als ‘een tijdcapsule die toekomstige generaties laat zien hoe het was om op 24 juli 2010 te leven,’ aldus Variety.