De winnende films, alle drie gemaakt door een vrouwelijke regisseur, gingen
in wereldpremière tijdens het IFFR. In totaal waren vijftien eerste of tweede
speelfilms van internationale filmmakers genomineerd voor een beeldje plus
geldbedrag van vijftienduizend euro.
Tijdens de ceremonie werden ook
nog andere prijzen uitgereikt. De Fipresci Award, van de International
Federation of Film Critics, ging naar Tigerkandidaat Neighbouring Sounds van
Kleber Mendonça Filho (Brazilië), en de KNF-prijs, van de Nederlandse
filmcritici, ging naar Clip van Maja Miloš.
Cinema.nl sprak alle
Tigerkandidaten over hun films. Lees hier de interviews met
Maja Miloš, Dominga Sotomayor en
Egg and Stone. Of bekijk het
volledige Tiger Dossier.
Uit
het rapport van de Tiger-jury:
Klip/Clip: ‘Een krachtige, opstandige
, authentieke, eerlijke en onthullende film die hedendaagse middelen aanwendt
voor een slagvaardige beschrijving van de mobiele telefoon-generatie, die haar
leven vastlegt met beelden opgenomen met hun telefoon. Een emotioneel gestoord
hoofdpersonage in een gebroken familie. Klip roept veel vragen op en geeft geen
antwoorden.’
De jueves a domingo/Thursday Till Sunday: ‘Deze film
brengt scherp, nauwkeurig en teder de vertrouwde omgeving van een familie in
beeld. Wij worden meegevoerd op een reis vanuit het perspectief van een kind en
herinneren ons momenten uit onze eigen jeugd terwijl we tegelijkertijd de
complexiteit die het volwassen leven met zich meebrengt, ervaren en begrijpen.
Dit minimalistische verhaal wordt onthuld door de heldere standpunten van de
cameravoering. Een teder werk, rijk aan gevoelige observaties.’
Jidan he shitou/Egg and Stone: ‘De filmmaakster creëert ophef door het
persoonlijke verhaal te vertellen van een meisje dat ongewild verstrikt raakt in
een leven in de marge. Het taboe uit de film wordt doorbroken met poëtisch
taalgebruik. De filmmaakster doet dit met de overtuigende benadering van een
auteur en gevoelige regie van de niet-professionele acteurs. Het prachtig
gekadreerde, weloverwogen gebruik van cameravoering is relevant voor het
vertellen van het verhaal en onthult menselijke geheimen.’