l'Amour des moules wint Cinema.nl Afficheprijs

Ontwerpers wonnen vorig jaar ook

De poster van l’Amour des moules, ontworpen door Joost Hiensch en Susanne Keilhack (Shosho), is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2012.

De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten (1936), ontworpen door Titus Leeser.

Volgens de jury springt het winnende affiche in het oog door de compositie en het kleurgebruik: 'Het intrigeert doordat de visuele vormen mooi doch raadselachtig zijn. Wat zien we precies? Een decolleté? Een zwembad? Nee, het gaat over mosselen. De poster verbeeldt fraai de licht erotische connotatie van de mossel.'

L’amour des moules bleef Doodslag van Marc Koppen en Theo Maassen (Scherpontwerp), Kyteman Now What? van Pieter Vos en Merel Snel ( 75b) en De Heineken Ontvoering en Kauwboy (beide ontworpen door Brat Ljatifi ( Brat Creative Works) ruim voor in de online-stemming.

Keilhack en Hiensch, die samen het Amsterdamse ontwerpbureau Shosho vormen, wonnen de Cinema .nl Afficheprijs vorig jaar ook al, met hun poster voor 170 Hz. Eerder waren ze al twee keer genomineerd: in 2010 voor Win/Win en in 2009 voor Nothing Personal.

l’Amour des Moules, een documentaire van Willemiek Kluijfhout, is 27 september door Cinema Delicatessen in de Nederlandse filmhuizen en bioscopen uitgebracht.

De winnaar van de 12de Cinema.nl Afficheprijs is donderdagavond 4 oktober uitgereikt in De Talkshow van het Nederlands Film Festival, gepresenteerd door Isolde Hallensleben.