Positie vrouwen in filmindustrie verslechterd

Nederlandse vrouwen beter vertegenwoordigd

Kayleigh Tervooren ,

Er zijn momenteel minder vrouwen werkzaam in de Amerikaanse filmindustrie dan in 1998. Dat blijkt uit het nieuwste Celluloid Ceiling-rapport, dat jaarlijks wordt opgesteld door het Center for the Study of Women in Television and Film, aan de San Diego State universiteit.

Het aantal vrouwen dat werkt aan Hollywood-films, of dat nu is als regisseur , schrijver, producent, editor of cinematograaf, is erg laag. Volgens het Celluloid Ceiling-rapport was in 2013 slechts zestien procent van het personeel achter de schermen bij de 250 best verdienende films een vrouw. In 2012 was dit nog achttien procent. 

Het rapport laat een daling zien van het aantal vrouwen in bijna alle functies. Slechts zes procent van de 250 films werd geregisseerd door een vrouw. Dat is drie procent minder dan het jaar ervoor. Het aantal vrouwelijke scenaristen is maar tien procent. Als producenten zijn vrouwen het succesvolst in de filmindustrie: net als vorig jaar maken vrouwen vijfentwintig procent op van het totaal aantal producenten. 

Kathryn Bigelow was de eerste, en tot nu toe enige, vrouw die een Oscar won voor beste regisseur (voor The Hurt Locker uit 2009). Voor de Oscars van dit jaar is geen enkele vrouwelijke regisseur genomineerd. Zero Dark Thirty van Bigelow maakt wel kans op de Oscar voor beste film – een prijs die wordt ontvangen door de producent. 

De filmindustrie in Nederland is in vergelijking een stuk vrouwvriendelijker. Jorien Scholtens, onderzoeker bij Stichting Filmonderzoek, laat weten dat het aandeel van vrouwen in de Nederlandse filmindustrie veel groter is dan in Hollywood. Rond de dertig procent van de regisseurs en scriptschrijvers van Nederlandse films zijn volgens haar vrouwen. ‘Dit percentage komt bijna exact overeen met het percentage in Zweden, wat erg opvallend is omdat gelijkheid tussen mannen en vrouwen in Zweden heel belangrijk is.’ 

Volgens Scholtens kan het publiek films van vrouwelijke regisseurs ook waarderen. ‘Films geregisseerd door vrouwen hebben een steeds groter aantal bezoekers; dit is vooral te danken aan films als Gooische Vrouwen.’ Het aandeel van vrouwen in de top tien best bezochte films is sinds 2010 toegenomen van dertig tot vijftig procent. 

Nederlandse vrouwen in de filmindustrie doen het niet alleen beter dan hun Amerikaanse collega’s, aldus Stichting Filmonderzoek. In de periode 2010 tot 2012 was het percentage vrouwelijke regisseurs in Groot-Brittannië nog bedroevender: slechts elf procent.