Maria Speths eindexamenfilm In den Tag hinein is een van de kandidaten voor een VPRO Tiger Award. Nu maar hopen dat de jury zich niet heeft gestoord aan de zwalkende heldin uit deze Aziatisch aandoende grotestadsfilm.

Ze kan niet kiezen, de 22-jarige Lynn uit de Tiger-film In den Tag hinein. Weet niet wat ze wil en laat zich daarom maar leiden door het moment. Daarin staat ze haaks op haar vriendje David, een wedstrijdzwemmer die zeer gedisciplineerd (als het tijd is om te trainen wordt seks met Lynn direct afgebroken) en doelbewust door het leven gaat. Dat kan niet goed gaan tussen die twee, zou je denken, maar Lynn kan geen beslissingen nemen, weet u nog, en dus blijven ze bijelkaar.

In de eindexamenfilm van de Duitse Maria Speth ( 1967) hangt alles af van het feit of je als kijker bijna twee uur geïnteresseerd blijft in uit het leven van deze zwalkende, zoekende vrouw. Zo ja, dan heeft de film heel wat te bieden. Een mooie rol van hoofdrolspeelster Sabine Timoteo, veel fraaie nachtbeelden van Berlijn, en een bijna Aziatische afwezigheid van een al te nadrukkelijk plot (mensen die In the Mood for Love praaaaaachtig vinden, kunnen In den Tag hinein eigenlijk niet afwijzen).

Lynns voortkabbelende bestaan komt in gevaar als ze de Japanner Kijo ontmoet. Hij wordt verliefd op haar, en zij - bijna om die reden - op hem. Dat wil nog niet zeggen dat de relatie met David verbroken wordt, want dat zou betekenen dat Lynn , die bij haar broer en diens vrouw inwoont, haar leven in eigen hand neemt.

Speth vertelt Lynns verhaal in soms lange, slepende shots, dan weer ik korte onaffe scènes, waarin de kijker maar moet gissen hoe bepaalde gebeurtenissen zijn afgelopen. Dat irriteert soms, maar werkt ook intrigerend. En dat is wellicht nog de beste samenvatting van deze film, die meedingt naar een van de drie VPRO Tiger Awards.