Oogstrelende dvd-versies van Henry: Portrait of a Serial Killer I en II zijn misschien niet alleen onmogelijk, maar ook onwenselijk. De speciale release van Dutch Filmworks doet in beeld en geluid in elk geval volledig recht aan het grauwe karakter van beide films. De extra's zijn aardig.

BEELD: 6
GELUID: 6
EXTRA'S: 7

Sommige films horen er gewoon groezelig uit te zien. Neem nu Henry: Portrait of a Serial Killer I en II. Twee duikjes van krap anderhalf uur in het geperverteerde leven van seriemoordenaar Henry Lee Lucas en zijn partners in crime. Uiterst goedkoop gedraaid in deprimerende decors, met een minimum aan relativerende esthetiek. John McNaughton paarde voor Henry I gruwelijke horror aan een Cinema Vérité-achtige stijl, en het vervolg doet exact hetzelfde - om de fans van deel een niet teleur te stellen, zoals regisseur Chuck Parello meermaals meldt op deze nieuwe dvd- uitgave. Het resultaat: twee verontrustend muffe films, die met een luxueuzere cameravoering en mise en scene zeker niet harder waren aangekomen.

Om dezelfde reden is het geen ramp dat de films op deze schijfjes niet bepaald de beste behandeling gekregen hebben. De digitale compressiefouten, het naar dvd- standaarden onscherpe en grofkorrelige beeld en de fletse kleuren, wat mij betreft voegt het allemaal eerder iets toe dan dat het afbreuk doet aan de kracht van de films (vooral deel 1 blijft een genreklassieker). Wat ik wel kon waarderen was de mooi ruimtelijke mix van de synthesizer-muziek die Henry in beide delen op zijn moorddadige pad begeleidt. De overige geluiden en dialoog klinken toepasselijk mono.

Over het correcte beeldformaat van Henry I is het laatste woord nog niet gezegd. Verschillende in horror-dvds gespecialiseerde sites melden dat het kader widescreen hoort te zijn, maar de 1.33:1-versie van Dutch Film Works oogt wat mij betreft nergens afgesneden of opgekropt. Hetzelfde geldt voor Henry II, maar wie naar de korte achter-de-schermen-documentaire kijkt ziet waarempel fragmenten uit die film in breedbeeld voorbij komen. Een vergelijking leert dat het niet om een voor bioscoopvertoning 'afgeplakte' versie gaat, zoals uit de screenshots mag blijken. Diezelfde documentaire toont trouwens dat de film zelf op deze dvd lichtelijk gecensureerd is: de infameuze schroevendraaier-scène mist een shot van zo'n vijf seconden, dat in de documentaire wel degelijk te zien is.

Daarmee is de 'featurette' in feite het meest interessante extra dat deze speciale dubbel-dvd te bieden heeft. Verder mag Chuck Parello commentaar geven bij zijn film en praten hij en voorganger McNaughton elk een half uur over hun carrière en de ontstaansgeschiedenis van de films. Het interview met McNaughton is wat vermoeiend maar niettemin interessant, terwijl Parello het niet kan nalaten zichzelf steeds als grootste pleitbezorger van de eerste film voor te stellen ( de voormalige filmjournalist zorgde ervoor dat Henry in de bioscopen kwam en zo 'ontdekt' kon worden door vooraanstaande collega-critici als Roger Ebert). Rest nog een handvol trailers, wat documentair materiaal over de echte Henry Lee Lucas, twee foto-galleries en een redelijk boeiend booklet over de geschiedenis van de serial killer-film. De verpakking biedt met een design in smetteloos zwart-blauw-wit een effectief contrast met de bloederige inhoud.

Beeldformaat: 1.33:1
Geluidsformaat: Dolby Digital 2.0
Ondertiteling : Nederlands