Marion Hänsels Clouds: een film die met zijn verschillende taal-edities voor dvd gemaakt lijkt. Met een klik op de afstandsbediening schakel je tussen Charlotte Rampling en Catherine Deneuve. De presentatie van het beeld laat jammergenoeg wat steekjes vallen.

BEELD: 7,5
GELUID: 8
EXTRA'S: 8

De Belgische regisseur Marion Hänsel maakte met Clouds, Letters to My Son, een filmessay van het zuiverste water. Geen fictie, geen documentaire, maar een breed uitgesponnen hommage aan de wolk in al zijn verschijningsvormen. Hänsel reisde de hele wereld af voor adembenemende shots van wolkenlichamen, rookwolken uit fabriekspijpen en geschilderde wolken, en mengde de shots op zweverige muziek van Michael Galasso tot een alleszins onthaastende compositie.

Volgens de dvd-hoes heeft Clouds enkel als doel 'het publiek voor even in een droomwereld te brengen ,' maar de film wint aan diepte door de voice-over, die voordraagt uit de brieven die Hänsel schreef aan haar opgroeiende zoon. Brieven over de angst voor het verlies, over de obsessieve vormen die moederliefde kan aannemen, de onuitspreekbare verwantschap tussen moeder en kind. Bijzonder is dat Hänsel verschillende versies van de film maakte. Zo declameerde Charlotte Rampling de teksten voor het Engelstalige publiek, Catherine Deneuve voor de Franstaligen, Barbara Auer voor de Duitsers en Antje de Boeck voor de Nederlanders en Vlamingen. Met een interrailkaartje kon je de film in vijf varianten kijken en luisteren - er is ook een Spaanstalige editie.

Op dvd biedt de film een nieuwe ervaring: de verschillende versies - met uitzondering van de Spaanse - staan netjes naast elkaar op het schijfje, zodat je met een druk op de afstandsbediening kunt schakelen tussen Frans, Duits, Engels en Nederlands. Wat direct opvalt is dat de ene spreekster de tekst sneller of juist poëtischer voordraagt dan de andere en daarmee ook het karakter van de film subtiel wijzigt ; een analyse die bij de bioscooprelease nauwelijks mogelijk was.

De beeldkwaliteit van deze dvd is wisselvallig. Met de kleurbalans en scherpte is niets mis, maar veel opnamen vertonen opmerkelijk veel sneeuw in de grote vlakken. Misschien wordt hiermee recht gedaan aan de grofkorreligheid van het oorspronkelijke filmmateriaal, maar de transfer had in dit opzicht zeker beter gekund. Gelukkig is de disc voorbeeldig als het gaat om de weergave van de langzaam veranderende wolken en rookpluimen: juist op dat vlak falen veel dvd's en verraadt het medium gemakkelijk zijn digitale karakter.

Over extra's valt eigenlijk niet te klagen, met vier versies van de voice-over binnen handbereik. Wel was het een aardige optie geweest wanneer je de film zonder stemmen had kunnen beluisteren, zonder muziek of zonder de mooi gemixte wind- en waaigeluiden. In plaats daarvan bevat het schijfje een tamelijk interessant ( van TV geplukt) interview met Hänsel, en enkele kiekjes uit haar fotoalbum. ' Kunnen ze thuis eindelijk zien wie die zoon van mij is,' heeft Hänsel wellicht gedacht.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (Engels, Frans, Duits en Nederlands)
Duur: 75 minuten (hoofdfilm)