Van de niet helemaal gelukte drugsfilm Blow (2001) van regisseur Ted Demme is een welhaast perfecte dvd uitgekomen. Prima geluid, haarscherp beeld en - voor de cinefielen en liefhebbers van filmtrivia - een karrevracht aan extra' s.

BEELD: 8
GELUID: 8
EXTRA'S: 9

George Jung is de man die betrokken was bij de oprichting van het Colombiaanse Medellin- kartel, vriendjes was met Pablo Escobar, en (mede-)verantwoordelijk voor de introductie van cocaïne op de Amerikaanse markt eind jaren zeventig. In een paar jaar tijd verdiende hij meer dan 100 miljoen dollar. Toen leken de witte bergen nog de hemel in te groeien, maar inmiddels is Jung weer terug op aarde. En wel in de Otisville Correctional Facility in 'upstate' New York. Daar zit hij vast tot 2015 (vervroegde vrijlating is uitgesloten); Jung is dan 72 jaar oud.

In Blow schetst regisseur Ted Demme opkomst en ondergang van de enige Amerikaan die voet aan de grond kreeg in de Colombiaanse drugswereld. In de film wordt Jung gespeeld door niemand minder dan Johnny Depp, op de luxe dvd van Blow komt Jung zelf ook uitgebreid aan het woord.

New Line Cinema, de maatschappij die de film in Amerika in de bioscoop en op dvd uitbracht, heeft naam gemaakt met de bijna perfecte schijfjes die ze heeft samengesteld van onder meer Magnolia, Seven, 15 Minutes en 13 Days. Prima geluid, haarscherp beeld en - voor de cinefielen en liefhebbers van filmtrivia - een karrevracht aan extra's.

De dvd van Blow past in deze traditie, en nodigt uit de film wel minstens drie keer te zien: gewoon in de bioscoopversie; voorzien van een commentaar-track met de bespiegelingen van regisseur Demme en George Jung; en met de zogenaamde Fact Track, waarin de scènes regelmatig begeleid worden met feitjes en trivia. Die laatste versie is even vermakelijk als vermoeiend, want wie zit bij een hoogoplopende ruzie tussen de ouders van de jonge George te wachten op ondertitels waarin het gemiddelde echtscheidingscijfer van de jaren vijftig wordt vermeld? (overigens: 1 op de 10)

Niet alle extra's zijn even waardevol (een Spaans gesproken featurette over de drugsoorlog in Colombia bijvoorbeeld, of een 6 minuten durend filmpje over de medische aspecten van verslaving), maar de andere extra's bieden een mooie aanvulling op de film. Met als uitschieters het Demme-interview met Jung (ongeveer 13 minuten), een tiental 'deleted scenes', al dan niet met commentaar van de regisseur (bijelkaar 30 minuten), en de 'production diary' waarin een kijkje achter de schermen van de 63-dagen durende shoot wordt gegeven.

Enig minpuntje bij de Nederlandse uitgave van Dutch Filmworks is dat geen van de extra's Nederlands ondertiteld zijn. Dat is in de meeste gevallen geen ramp (het geluid is zo goed gemixt dat het Engels altijd duidelijk verstaanbaar is), maar de 23 minuten waarin ongetwijfeld veel interessants over de drugsoorlog in Colombia wordt verteld, zijn in het Spaans, en hier hadden de meeste kijkers toch echt ondertitels gewild. Desnoods in het Engels.

Beeldformaat: 2.35:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (Engels en Frans)
Ondertiteling: Nederlands, Engels en Frans