Distributeur A-Film speelt met deze dvd handig in op het onuitputtelijke succes van The Lord of the Rings: Fellowship of the Ring. 'Peter Jackson, de regisseur van The Lord of the Rings' staat er haast zo groot als de titel op het hoesje. dat mag rieken naar uitmelkerij, feit blijft dat Jacksons ongenadig smakeloze debuutfilm een fatsoenlijke dvd-uitgave verdient, en dat dit schijfje het er wat dat betreft niet eens zo slecht van afbrengt.

Beeldformaat: 1.33:1
Audio formaat: Dolby Digital 2.0 (Engels)
Duur (speelfilm): 98 minuten
Distributie : A-Film Home Entertainment

BEELD: 7
GELUID: 7
EXTRA'S: 8

BEELD
Lang niet elke Bad Taste-fan zal het met mij eens zijn wanneer ik de beeldkwaliteit van deze dvd behoorlijk noem. Er is immers heel wat discussie mogelijk over het beelformaat. Bad Taste heeft in de theaters gedraaid met een verhouding van 1.66:1, terwijl de A-Film-dvd het stelt met een fullframe-versie (1.33:1). De film werd echter met zeer weinig geld gedraaid op 16 millimeter, en in de zaal naar alle waarschijnlijkheid aan de boven- en onderkant 'afgeplakt' om een rechthoekig, breed beeld te verkrijgen. Wat is dan het oorspronkelijke formaat? Dat van de oorspronkelijke film (1.33:1) of dat van de vertoning (1.66:1)? Wie voor het laatste kiest zal de Amerikaanse (regio 1) dvd van het label Anchor Bay moeten bestellen. Die uitgave heeft in elk geval een scherper, minder goedkoop ogend beeld, met natuurlijkere kleuren - typisch het geval van een film die er op dvd beter uitziet dan op het witte doek. Wie met mij de fletse videotinten wel vindt passen bij een no-budgetproductie als Bad Taste, kan ook met de A-Filmeditie tevreden zijn. Digitale ruis ontbreekt hier eveneens nagenoeg volledig, en de schijf is grofkorrelig waar de film met zijn goedkope materiaal dat ook al was.

GELUID
De Amerikaanse Anchor Bay-disc biedt drie verschillende geluidsmixen: Dolby Digital 2.0, 5.1 en DTS-ES 6.1. Naar mijn idee is het volstrekt overdreven om deze in technisch opzicht obscure film van zes- of zevenkanaalsgeluid te voorzien. Ik ben dan ook tevreden met de nette, afgewogen stereomix op de A-Filmschijf. Van overrompelende surroundeffecten is natuurlijk geen sprake. De dialoog komt goed over, en heeft vooral een klinisch karakter omdat Jackson en co het geluid pas na het filmen toevoegden. Hoog klinkt zuiver, laag klinkt warm, en de onvermijdelijke ruis werkt nergens storend.

EXTRA'S
Behalve twee trailers (van Bad Taste en de nog te verschijnen Meet the Feebles- en LOTR-dvd's ) biedt deze uitgave slechts één extra, maar het is wel een bonus om te koesteren. De met liefde gemaakte documentaire Good Taste Made Bad Taste biedt namelijk niet alleen een boeiend inzicht in de hele ontstaansgeschiedenis van de film, maar ook fragmenten uit Jacksons ontwapenende vingeroefeningen en al even innemende gesprekjes met zijn ouders (moeder: 'We wisten niet dat de film zo smerig zou worden, maar tegenover elk druppel bloed staat een goeie grap'). Met een duur van krap 24 minuten maakt Good Taste Made Bad Taste een filmlang regisseurscommentaar vrijwel overbodig. En natuurlijk is het erg leuk om de man achter het mammoetproject LOTR zelf een geweer in elkaar te zien knutselen.