Wes Anderons eerste film Bottle Rocket is in Nederland nooit uitgebracht. Niet in de bioscoop en, tot nu toe, evenmin op dvd. Opvolger Rushmore heeft hier wel een tijdje gedraaid en is ook op dvd uitgebracht - in een kale versie die niet kan tippen aan de perfect verzorgde Amerikaanse Criterion-dvd. The Royal Tenenbaums, een bonte tragikomedie vol topacteurs waarmee onafhankelijk filmer Anderson een stapje dichter bij Hollywood is gekomen, deed het behoorlijk goed in de filmtheaters en krijgt als beloning ook in Nederland een 'special two disc set'.

De dubbelaar is vrijwel identiek aan de Amerikaanse, wederom door Criterion verzorgde editie. Beeld en geluid zijn perfect, zij het dat de Nederlandse dvd het moet stellen zonder een DTS-geluidsspoor. Erger is dat Touchstone het audiocommentaar van Anderson heeft geschrapt, waardoor de set inhoudelijk stukken minder interessant is dan zijn Amerikaanse tegenhanger. Afgaande op buitenlandse recensies praat Anderson niet alleen ronduit over zijn regie- en scenariokeuzes, maar ook over zijn grote voorbeelden (van Michael Powell tot Jean Cocteau) en over alle verborgen verwijzingen naar andere films, familieleden en vrienden. 'All this gives the impression that Anderson's style is rather intuitive, absorbing and processing everything around him and then mixing it together to see what results,' aldus een recensent van dvdverdict.com.

Gelukkig zijn de andere - vaak nogal melige - extra's met rust gelaten. Het interessantst is de half uur lange documentaire With the Filmmaker, waarin je Anderson en co met viltstift, behang en camera aan de film bezig ziet. Niemand minder dan Albert Maysles ( Gimme Shelter) tekende voor de regie, en het resultaat is een typisch staaltje direct cinema over onafhankelijk filmmaken. Geen gladde voice-over, geen acteurs die dwangmatig over hun personages filosoferen - wat een verademing .

In de sectie Interviews komen alle leden van de 'spectaculaire sterrencast' alsnog aan het woord. Ze praten honderduit over hun affiniteit met Andersons werk, de manier waarop ze in de film zijn gerold, enzovoort. 'Wil je een serieus of een grappig antwoord?' zegt Bill Murray laconiek op de vraag waarom hij, na zijn rol in Rushmore, wederom van de partij is in The Royal Tenenbaums. 'Het grappige antwoord is dat ik bereid was voor niks te werken. Maar zelfs dat grappige antwoord heeft een trieste nasmaak, niet?'

In het Plakboek zit de meest inventieve extra van de set: een kort radio-item over Miguel Calderón, de Amerikaanse kunstenaar van wie een aantal werken te zien zijn in de kamer van Tenenbaums-buurjongen Eli Cash. Griezelige schilderijen van gemaskerde mannen op motorfietsen, die gemakkelijk je aandacht trekken tijdens het kijken en in deze bonus uitvoerig door Calderón en Anderson worden toegelicht. Terwijl het item loopt wordt het beeld gevuld door een van de schilderijen, en is de dvd even veranderd in een aangename les kunstbeschouwing.

Behalve stapels tekeningen en storyboards bevat het Plakboek een gigantische collectie foto's, waarin set-opnamen tot in het oneindige worden afgewisseld met acteursportretten en sfeerbeelden. Meer dan tweehonderd plaatjes, en als Anderson ze ook nog eens aan elkaar had gepraat was het idee van een diavoorstelling compleet geweest.

Verder op de tweede schijf nog enkele trailers en weggesneden scènes, een in scène gezette, absurdistische talkshow en een drietal 'easter eggs'. Na wat zoekwerk kun je onder meer zien hoe Anjelica Hustons haar in brand vliegt, wanneer ze de kaarsen van een verjaardagstaart probeert uit te blazen.

Beeldformaat: 2.40:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (Engels, Frans en Italiaans )
Ondertiteling: onder meer Nederlands, Engels, Frans en Italiaans