Bend it Like Beckham, Gurinder Chadha's komedie over een Indiaas meisje dat zich tegen de wil van haar ouders aansluit bij een meidenvoetbalteam , is in de VS met een opmerkelijke opmars bezig. Al wekenlang verblijft de Engelse film in de top 10. Het is daarmee de tweede film, na My Big Fat Greek Wedding, die met zijn optimistische integratiegedachte een gevoelige snaar weet te raken.

Nu kan je je - zoals Ronald Ockhuisen vorig jaar - afvragen of het onderwerp zich überhaupt leent voor 'feel good-komedies, die helemaal niets van de keerzijde van integratie laten zien,' maar je kan je ook overgeven aan de aanstekelijke blijmoedigheid van dergelijke films. En dan is er , bijvoorbeeld in Bend it Like Beckham, voldoende te genieten.

Van de film is deze week een dvd verschenen. Met een opvallend fraai en toch overzichtelijk menu, dat toegang biedt tot de film en een handvol extra's.

Tussen de gebruikelijke weggelaten scènes zit ook een ononderbroken, minutenlange opname van de bruiloftsdans. Het is duidelijk waarom Chadha deze take uiteindelijk niet kon gebruiken (tot twee keer toe kijken kinderen nadrukkelijk in de lens), maar de uitgekiende choreografie en de vloeiende camerabewegingen spreken boekdelen over de ambities van de maakster, die tien jaar geleden doorbraak met de komedie Bhaji on the Beach.

De behind the scenes-featurette suggereert dat de opnamen één groot feest waren. Maar wat zou je ook anders willen laten zien? Gratis advies: zet geen behind the scenes- featurettes meer op dvd! Ook de muziekvideo (de cast zingt 'Feeling hot, hot, hot') is van een bijna aantstootgevende blijmoedigheid.

Wel leuk, en in meerdere opzichten opzienbarend, is de 15 minuten durende kookles. Niet zozeer de manier waarop Chadha het gerecht 'aloo gobi' bereidt, als wel de opdringerige aanwezigheid van Chadha's moeder en schoonmoeder op de achtergrond.

Nog geen drie minuten duurt het voor moeder Chadha zich met haar dochters kookles gaat bemoeien. Die zie je wit wegtrekken, en je kan je de taferelen voorstellen die zich thuis moeten hebben afgespeeld toen Gurinder vertelde dat ze filmmaakster wilde worden. Het plaatst haar opmerking dat Bend it Like Beckham haar meest autobiografische film is, in een heel nieuw daglicht.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (Engels)
Duur: 112 minuten (hoofdfilm )