Philip Kaufmans The Right Stuff verscheen al eerder op dvd, maar ter gelegenheid van zijn twintigste verjaardag werd de film digitaal opgekalefaterd, van een karrevracht extra's voorzien en in een zilverkleurig hoesje gestopt. Jammer genoeg gaan die extra's tenonder aan mooie woorden en patriottistische borstklopperij.

Je moet uit het juiste hout gesneden zijn om je in één keer door de dubbeldvd van Philip Kaufmans astronautenklassieker The Right Stuff te kunnen werken. Na de drie uur durende hoofdfilm vind je op de andere disc twee korte commentaartracks, dertien verwijderde scènes, vier korte tot zeer lange documentaires over de film en zijn historische achtergrond en een 'interactieve tijdbalk. En extra na extra is vergeven van de mooie woorden en patriottistische borstklopperij. De regisseur vindt de acteurs geweldig, de acteurs vinden de regisseur nog veel geweldiger, maar het geweldigst zijn toch die zeven mannen die zich begin jaren zestig voor hun vaderland voorbij de dampkring lieten schieten en daarmee het perfecte onderwerp vormen voor een filmisch epos over de Echte Amerikaanse Held.

De voice-over bij de featurettes Realizing the Right Stuff en T-20 Years and Counting blaast het hardst op de loftrompet. 'De filmmakers schonken de wereld datgene waar legenden uit ontstaan,' zegt deze stem met zwaar Texaans accent in de ene docu, om het aan het eind van de andere nog bonter te maken. De ondertiteling heeft het er moeilijk mee: 'Het eerste deel van de missie was klaar, de film was af. Door het vastleggen van zulke spectaculaire energieën en verhalen beseften cast en crew dat hun inspanning iets nog groters had voortgebracht dan ze zich ooit hadden kunnen voorstellen. En door dit te doen de ware betekenis begrepen van uit het goede hout gesneden zijn.' Gezwollen Engels, onbegrijpelijk Nederlands.

Aan de door cast en crew becommentarieerde hoogtepunten uit de film heb je ook al niet veel. Phil Kaufman en de zijnen laten twee complete scènes onbesproken, om ook de rest van de selectie vooral met overbodig gevlei te vullen. Alleen producer Robert Chartoff zegt iets interessants, wanneer hij stelt dat de film wil onderzoeken wat heldendom tegenwoordig nog betekent. 'Een held wordt vandaag de dag vooral met pr gemaakt.' Op deze ons-kent-ons-dvd klinkt dat nogal ironisch.

Het tweede commentaar-rondje is met de acteurs en testpiloot Chuck Yeager, in de film gespeeld door Sam Shepard, die op zijn beurt in alle extra's op de dvd afwezig is. Het blijft bij wat grappige anekdotes, en Dennis Quaid mag de boel afronden met de wens dat we de film ook met onze kinderen zullen kijken, en 'met de kinderen die u nog gaat krijgen, en met uw kleinkinderen. God zegene u, God zegene Amerika.' Wat een geluk dat dit gebazel tot twintig minuten beperkt blijft.

Ook in de documentaires over 'the real men with the right stuff' wordt een kritische kijk op de strijd om de ruimte node gemist. 'Één ding is zeker,' zegt de voice-over aan het eind van het profiel van astronaut John Glenn , die met een tussenpauze van een kleine veertig jaar tot twee keer toe in een raket stapte. 'In 1998 had Amerika een held nodig, net als in 1962. En die held was John Glenn.' Dan is de tijdsbalk nog het best te genieten: in deze mooie presentatie van (NASA)-archiefmateriaal winnen de feiten het eindelijk van de sentimenten. Ook al zit die vreselijke Texaan er weer bij.

Beeld: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluid: Dolby 5.1 (Engels)
Ondertiteling: onder meer Nederlands, Engels en Frans