De Amerikaanse horror-regisseur Brian Yuzna (Society, Beyond Re-Animator, Return of the Living Dead 3, The Dentist) zag het in eigen land niet zo zitten. In 1999 verhuisde hij naar Spanje om daar zijn eigen Fantastic Factory te bouwen. Om de zoveel maanden een goed verkoopbare genrefilm, dat was van meet af aan de doelstelling van de Fantastic Factory.

Inmiddels heeft de fabriek zeven internationaal vertoonde producties afgeleverd, met de spookfilm Darkness als voorlopig hoogtepunt - in Spanje een grotere hit dan Almodovars Hable con ella, en vanaf 8 mei ook in de Nederlandse theaters te zien. Yuzna maakte de film voor distributeur Filmax, de Spaanse Miramax-dochter die de ene na de andere succesvolle genrefilm aflevert.

' Om succes te hebben moet je je eigen genre creëren,' zei Yuzna tijdens het symposium dat afgelopen zondag werd gehouden. Daarin werd de gunstige Spaanse situatie afgezet tegen het slechte klimaat voor de fantastische film in Nederland. Yuzna zag de Fantastic Factory als het bewijs, dat je op zoek moet naar je eigen label. 'Zoals de spaghetti western en de Disneyfilms van vroeger. Of de Hammerfilms, die even herkenbaar waren als die van Disney, maar dan vanwege de seks en het bloed.' Want als je niet herkenbaar bent, word je nooit meer dan 'een goedkope versie van een grote film.'

Of Yuzna's kaskraker Darkness nou zo'n grote film is, valt oprecht te betwijfelen (zie de recensie op Cinema.nl). In elk geval is deze spookhuisriller een meesterwerk in vergelijking met de eerste films die in de Fantastic Factory van de lopende band rolden: de door Yuzna zelf geregisseerde Faust-bewerking Faust: Love of the Damned en Jack Sholders grote-spinnenfilm Arachnid. Het script, de acteurs, de effecten, de regie, niets deugt aan deze films.

Slechts één scène uit Faust: Love of the Damned is de moeite van het kijken (niet het kopen!) waard. De door en door boze tovenaar M (ra ra waar die letter voor staat) wil zijn opstandige assistente een lesje leren. Met wat achteloos gewuif zet hij haar voor- en achterkant aan het groeien, tot er van de dame enkel nog een kermende, flubberige massa billen en borsten overblijft.

Hoe seksistisch dit fragment ook mag zijn, het steekt met kop en schouders - of moeten we zeggen, ' tits and ass'- boven de rest uit. Zo absurd dat je erom moet lachen, zo walgelijk dat het helemaal niet grappig is. 'Body horror' zoals we die sinds Society en Return of the Living Dead 3 van Yuzna gewend zijn.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby 5.1 en 2.0
Ondertiteling: Nederlands
Duur: 95 en 98 minuten (hoofdfilms)
Distributeur: A-Film Home Entertainment