Ster van de voetbalfilm In Oranje is onmiskenbaar hoofdrolspeler Yannick van de Velde. Maar of de zoon van regisseur Jean van de Velde nog vaker zal acteren is de vraag. Voetbal is immers veel leuker: 'Je kunt moeilijk als je van school komt een beetje tegen de muur gaan acteren.'

Een goede familiefilm richt zich op zowel de kinderen als hun vaders en moeders. De samenstellers van de dvd van In Oranje begrepen dat goed en kozen daarom voor twee Making of-specials. Een voor de jeugdige fans, gesproken door hoofdrolspeler Yannick van der Velde. En een, zonder commentaar, voor hun ouders .

De boodschap van beide is dezelfde. Het was een feest om aan de film mee te werken. Spil van die succesvolle samenwerking is de 14-jarige Van de Velde. Je ziet hem op de set balletjes hooghouden met filmmoeder Wendy van Dijk , dollen met filmvader Thomas Acda en hoort hem samen met regisseur Joram Lürsen in een bijzonder spontane en enthousiaste commentaartrack herinneringen ophalen aan de film.

Zelden werd het adagium dat het casten van een film 90% van het werk is zo onderstreept als in deze film. De chemie tussen het leidende drietal (Van Dijk, Acda en Van de Velde) is overduidelijk en oprecht en bleek ook duurzaam. Ten tijde van de commentaartrack - maanden na de première - blijken ze elkaar nog regelmatig te zien. 'Gisteren,' meldt Yannick achteloos, ' zijn we nog met zijn allen naar Artis gegaan.'

Of Yannick, zoon van schrijver/regisseur Jean van de Velde, na In Oranje in nog meer films te zien zal zijn is de vraag. Als hem wordt gevraagd te kiezen tussen voetbal of acteren is het antwoord simpel: voetbal. De reden is vooral praktisch van aard: 'Je kunt moeilijk als je van school komt een beetje tegen de muur gaan acteren.'

Net als andere recente Nederlandse publieksfilms (onder andere Phileine zegt sorry, Kees de Jongen) is ook de dvd van In Oranje compleet en goed verzorgd. Naast de twee Making of-specials en commentaartrack staan er ook nog een kleine vijf minuten aan bloopers op, een fotogalerie met soundtrack (als je alle foto's bekijkt ben je 20 minuten bezig!), een tweetal weggelaten scènes, en het speciaal voor de film door Acda & De Munnik geschreven nummer 'Vandaag ben ik gaan lopen'.

Beeldformaat: 16:9 (anamorphic)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1; DTS 5.1
Ondertiteling: Frans, Engels s