De kleine Nederlandse distributeur Total Film Home Entertainment heeft vijf films van Yasujiro Ozu op dvd uitgebracht. Een welkome release, maar zeker niet zonder gebreken.

Tot voor kort was van het enorme en belangrijke oeuvre van de Japanse regisseur Yasujirou Ozu (54 films!) zo goed als niets op dvd verkrijgbaar, maar aan die situatie is sinds 2003, Ozu's honderdste geboortejaar, veel veranderd. In Amerika, Groot Brittannië, Hong Kong en natuurlijk Japan zijn flink wat Ozu- dvd's uitgebracht - helaas niet allemaal even goed van kwaliteit - en er staat nog genoeg op stapel. Zo brengt het Franse Arte video in april een box uit met de enige vijf films die Ozu in kleur draaide, met het zwijgende I Was Born But ... (1932) als bonus.

Ook in Nederland zijn nu vijf Ozu's op dvd verkrijgbaar, samen in een box maar ook afzonderlijk, uitgegeven door de kleine distributeur Total Film Home Entertainment. Nummer 1 is natuurlijk Ozu's meest geliefde film Tokyo Story (1953), die vorig jaar ook in de filmtheaters werd uitgebracht. Verder bevat de collectie de gezinsdrama's Late Spring (1949), Early Summer (1951) en The End of Summer (1961), en de kwajongenskomedie Good Morning (1959).

De transfers hebben zo hun gebreken. De ene oogt gaver, scherper en detailrijker dan de andere. Alleen de twee kleurenfilms (The End of Summer en Good Morning) lijken een flinke digitale opknapbeurt te hebben gekregen. Maar de krasjes en kabels zijn niet de enige problemen. In vier van de vijf gevallen is het beeld schokkerig, alsof er telkens een frame ontbreekt. Wanneer je de film op pauze zet, zie je een beeld dat als het ware tussen twee beeldjes inhangt, en dus flikkert in plaats van stilstaat. Alleen The End of Summer heeft geen last van dit euvel, waar je al kijkende overigens wel gemakkelijk aan went. Op de dvd van Good Morning zijn de sprongetjes in het beeld het grootst en het meest storend.

En het kan nog erger. Het emotionele effect van Late Spring, na Tokyo Story de meest ontroerende film van het vijftal, wordt behoorlijk ondergraven wanneer vanaf minuut 68 de onderste helft van het beeld begint te trillen en soms zelf onder de bovenste helft schuift. Dit schuiven en trillen blijft zo'n vier minuten aanhouden, en verdwijnt dan weer. Distributeur Total Film is op de hoogte van de problemen, maar zegt er niet veel aan te kunnen doen. Hopelijk zullen ze in de toekomst hun producten - een Akira Kurosawa-set is in de maak - beter controleren voor ze ze op de markt brengen.

De dvd's bevatten geen extra's, wat gezien de relatief lage prijs (rond de 18 euro) en de oneindige rijkdom van de films zelf geen groot bezwaar is. Voor het beste bonusmateriaal moet je, zoals zovaak, bij het Amerikaanse label Criterion zijn. Criterion bracht een dubbeldvd uit van Tokyo Story die niet alleen een veel betere transfer van de film biedt dan de Bright Angel-editie, maar ook een uiterst informatief en leerzaam audiocommentaar door Ozu-deskundige David Desser, en twee schitterende documentaires.

In een van de documentaires, Talking with Ozu (1993) vertellen verschillende hedendaagse cineasten over hun grenzeloze bewondering voor Ozu, terwijl een portret van de Japanse grootmeester hen vanaf hun bureau of kast aanstaart. Stanley Kwan: 'In de films van Ozu kan ik mijn vader zien, mijn moeder, mijn broer en zus, en soms ook mezelf. Het is alsof je in een spiegel kijkt.' Aki Kaurismäki: 'Ik heb elf kutfilms gemaakt en besloten er dertig te maken, omdat ik niet het graf wil induiken voordat ik mezelf heb bewezen dat ik nooit Ozu's niveau zal bereiken.' Wim Wenders, met woorden die ook op de Bright Angel-hoesjes prijken: 'Ozu's werk is voor mij zo ongeveer het heiligen der heiligen van de cinema.'

Mooi dat dat heiligdom nu eindelijk op ieders TV kan stralen - met krasjes, kabels, sprongetjes, trillingen en al.

Beeld: 1.33:1 (originele beeldverhouding)
Geluid: Dolby Digital Mono ( Japans)
Ondertiteling: Nederlands en Frans
Distributeur: Total Film Home Entertainment