Ze maakten dagen van 18 uur. Gingen door met filmen totdat ze - letterlijk - omvielen van de slaap. Aldus Norman Cohn op de dvd van de film Atanarjuat, the Fast Runner. Het is een lelijk opgenomen gesprekje dat Cohn, cameraman van de film, in 2001 in Cannes had. De film was de sensatie van het toenmalige festival. Voor zijn hallucinatoire verfilming van de Inuit-legende over Atanarjuat en zijn strijd tegen de boze geesten kreeg regisseur Zacharias Kunuk de Caméra d'Or.

Kunuk is ook aanwezig tijdens het gesprek , maar zegt zo goed als niets. Zijn Engels is te slecht en hij laat het spreken graag over aan Cohn, een New Yorker met wie hij al sinds 1985 samenwerkt. Die lange dagen, vertelt Cohn, waren het logische gevolg van het feit dat toen ze Atanarjuat opnamen de zon niet onderging. En van het eindeloze wit, de oogverblinde schoonheid van het sneeuwlandschap, die werkte als een drug.

Atanarjuat is de eerste speelfilm van de Inuit, en er wordt uitsluitend in Inuktitut gesproken. Cohn vermeldt niet zonder trots dat de film insloeg als een bom in de eigen gemeenschap (Cohn voelt zich Inuit onder de Inuit), waar ze het idee hadden dat hun eigen voorvaderen tot leven kwamen.

De film sloeg ook wereldwijd in als een bom. Atanarjuat won naast de Caméra d'Or nog veel meer prijzen op festivals en een jaar na Cannes was Kunuk Filmmaker in Focus op het filmfestival van Rotterdam.

Uit het half uur durende college dat antroploog Bernard Saladin d'Anglure op de dvd geeft, kan alleen worden geconcludeerd dat de kijker heel veel moet hebben gemist. Saladin d'Anglure vertelt over de rol van het shamanisme bij de Inuit, de totems, de rol van namen , tatoeages, kleren, etcetera. Het is onmogelijk al deze zaken zonder voorkennis in de film te herkennen. Toch stond dat het begrip van de film niet in de weg. Op een heel basaal niveau was duidelijk waarnaar je keek. En hoe bijzonder dat was.

En mocht je alles na een keer kijken niet begrepen hebben, dan weet Cohn wel raad: kijk nog een keer. De film duurt maar 167 minuten.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby digital 5.1 (Inuktitut)