Otar Iosseliani is een van de weinige Georgische regisseurs die de Nederlandse filmtheaters halen, en nu, met de release van zijn laatste film Lundi matin, ook de eerste wiens werk in Nederland op dvd is uitgebracht. Geen uitgave om van wakker te liggen: een nette, ietwat donkere transfer van de film met de trailer als enige bonus.

Dat Iosseliani tot de grootste hedendaagse regisseurs behoort en op dvd als zodanig behandeld dient te worden, hebben ze in het buitenland (iets) beter begrepen. De uitgave van Lundi matin door het Britse label Artificial Eye bevat tenminste nog een kort interview met Iosseliani, waarin hij onder meer praat over roken als een eenvoudige vorm van verzet (het hoofdpersonage geeft de brui aan zijn werk wanneer hij voor de zoveelste keer 's morgens met de sigaret in de hand voorbij het bord 'Verboden te roken' moet).

Maar de echte Iosseliani die hards moeten in Frankrijk zijn, sinds 1982 's mans tweede vaderland. Het label Blaq Out bracht in februari in beperkte oplage een 7dvd-box uit met alle twaalf speelfilms die Iosseliani tot nu toe maakte - van het nog in Georgië (toen nog deel van de Sovjet Unie) geproduceerde April (1961) tot en met Lundi matin. De set komt verder met onder meer featurettes, lange interviews met Iosseliani en andere betrokkenen, en zijn documentaire Un petit monastère en Toscane (1988).

Het slechte nieuws: alleen Lundi matin en Iosseliani's vorige speelfilm Adieu, plancher des vaches (1999) zijn Engels ondertiteld. Het goede nieuws: Blaq Out overweegt de productie van een volledig in Engels ondertitelde box. Als maar genoeg mensen per e-mail aan het label laten weten dat die box er echt moet komen. Hiernaast vindt u de link waarop u kunt klikken , mocht ook u deze mening zijn toegedaan.

Beeld: 1.66:1 (anamorphic widescreen)
Geluid: Dolby 2.0 (Frans, Italiaans)
Ondertiteling: onder meer Nederlands