De Japanse regisseur Takeshi Kitano is in eigen land een idool. Al decennialang wordt er gegniffeld om de vileine grapjes van komiek 'Beat' Kitano , die bijna elke dag op televisie in een of andere talkshow is te bewonderen. Dat hij ook mooie films maakt wist in Japan bijna niemand. Tot Zatôichi. Na prachtige, poëtische misdaadfilms als Sonatine en Hana-Bi was het de zwaardvechterskomedie/musical Zatôichi, die het Japanse publiek wakker schudde voor de filmtalenten van Kitano.

Op de dubbeldvd van Zatôichi komt hoofdrolspeler, regisseur en scenarioschrijver Kitano veelvuldig aan het woord. Op de bonus-dvd staan een Making of van 40 minuten, nog eens 40 minuten interviews met cast en crew, een 30 minuten durende persconferentie met Kitano ( hoewel ze het op de dvd een masterclass noemen) en ook nog eens 15 minuten interview met de meester.

Het kan niet op en enige bedding was wel prettig geweest. Zoals het nu wordt aangeboden is het een berg ruw materiaal waarin nog flink gesneden moet worden.

Tussen al het kaf zitten echter ook enkele mooie uitspraken en observaties. Zo was het succes van Zatôichi gepland. Kitano wist dat hij een 'ontspanningsfilm' maakte (de blinde zwaardvechter Zatôichi was al eerder de held in een lange reeks populaire actiefilms) en dat betekent: veel camerabewegingen en korte scènes.

Verder maakte hij zijn eigen film. Het tempo hield hij hoog door korte, flitsende actiescènes (Kitano wilde gevechten die met één slag van het zwaard waren afgelopen, geen minutenlange vechtballetten) en een voortstuwend ritme in de muziek. Dat ritme mondt aan het eind van de film uit in een magistrale, vervreemdende tapdans-sequentie van bijna 10 minuten, waarin alle hoofdpersonages nog eens terugkomen.

Het is deze eigenzinnige, genre- doorbrekende dans die van de film een echte Kitano maakt, en hem als gevolg uittilt boven al die andere Aziatische vechtfilms. Alleen dat is al voldoende voor een uitgave op dubbeldvd.

Beeldformaat: 16:9
Geluidsformaat: DTS 5.1 (Frans en Japans)
Ondertiteling: (oa) Nederlands