'Monnik veegt de vloer' is de benaming van een techniek uit de Thaise nationale vechtsport Muay Thai. Hierbij draait iemand in de lucht eerst om zijn eigen as om daarna zijn tegenstander vol tegen het hoofd te schoppen. De techniek wordt indrukwekkend uitgevoerd door Tony Jaa in de Muay Thai-demo die op de bonus-dvd van de Thaise vechtfilm Ong Bak staat. Regisseur Prachya Pinkaew bekent op de dvd: 'Ik wilde een actiefilm maken over tuktuks, de driewielige Thaise taxi's, maar na het zien van deze demo wilde ik een film maken over Muay Thai'.

In Ong Bak wordt uit een klein Thais dorp het hoofd van het heilige boeddhabeeld gestolen. De dapperste man van het dorp gaat op pad om het hoofd terug te halen. Deze man, gespeeld door Tony Jaa, blijkt goed te kunnen vechten, wat van pas komt tijdens zijn zoektocht naar het boeddhahoofd.

De makers van de film wijzen graag op het feit dat voor de gevechtscènes in de film geen computereffecten zijn gebruikt. Ook zijn alle stunts uitgevoerd zonder touwen of andere hulpmiddelen. Dit kon alleen dankzij wonderman Jaa, die tegen muren op loopt, over de schouders van een groep vijanden rent en schijnbaar moeiteloos over auto's springt.

In de Behind the Scenes op de bonusdvd is te zien hoe deze spectaculaire stunts tot stand zijn gekomen. Alle gevechten in Ong Bak zijn full-contact. Andere films in het genre zitten vaak vol met Rocky-missers, maar de stuntmannen van Ong Bak vangen de klappen echt op . Daarom dragen de acteurs die de slechteriken spelen vaak wijde kleding en hoofddeksels, omdat hieronder nog enige bescherming tegen de harde klappen van Jaa verborgen kan worden.

De full-contact stunts maken de gevechten realistischer dan in andere vechtfilms, wat nog wordt versterkt door de stoffige schoentjes van Jaa. Elke keer als Jaa een hoge trap uitdeelt, stijgt een spectaculaire stofwolk op bij het hoofd van de bad guy.

Naast de uitstekende vechtscènes is er op de bonusschijf ook veel aandacht voor de minutendurende achtervolgingsscène met de tuktuks en zijn er voor de liefhebber ook enkele extra's opgenomen over Muay Thai technieken. Ook leuk zijn de beelden van de castingsessies van de andere acteurs. Al kan natuurlijk niemand tippen aan Tony Jaa en zijn prachtige demo.

Beeldformaat film: 16:9
Beeldformaat bonusdisc: 4:3
Geluidsformaat film: Dolby Digital 5.1