Oosterse vechtfilms kon je begin jaren zeventig in Nederland alleen in speciale nachtvoorstellingen van obscure Chinese bioscoopjes zien. Dat veranderde toen Robert Wijsmuller van Concorde Films in 1972 een goede deal sloot met de Shaw Brothers, 's werelds grootste leverancier van kungfu- en zwaardvechtersfilms.

Het was het begin van een korte rage. En dat terwijl de Oosterse vechtfilm in de Nederlandse (en ook in alle andere Westerse) bioscopen in vaak erbarmelijke kopieën werd vertoond. Het waren meestal kopieën van kopieën van kopieën, vol kabels, springers en lassen. En - zoals in bijvoorbeeld Wayne's World 2 onsterfelijk belachelijk gemaakt - in schandalig slecht nagesynchroniseerde versies.

De kracht van de origineel in Chinees gesproken versies was echter zo sterk, dat generaties filmmakers zich er door hebben laten inspireren. Films als The Matrix, Crouching Tiger, Hidden Dragon, The House of Flying Daggers en de twee Kill Bills hadden niet kunnen bestaan zonder de Oosterse vechtfilms. Die vrijwel allemaal uit de studio 's van de in Hongkong gevestigde Shaw Brothers kwamen.

Het in 1928 door Runje, Run Run, Runde en Runme Shaw opgerichte filmimperium, had de grootste bloeiperiode in de jaren zeventig en tachtig, toen er gemiddeld 25 films per jaar werden gemaakt. Slecht management (acteurs werden onderbetaald, regisseurs geknecht) kostte het bedrijf bijna de kop. De Shaw Brothers bestaan echter nog steeds (net als mede-oprichter Run Run, nu 98 jaar oud), al maken ze jaarlijks niet meer dan één, hooguit twee films.

Dankzij de komst van de dvd eind jaren negentig konden eindelijk de kluizen van de Shaw Brothers geopend worden. Het eveneens in Hongkong gevestigde Celestial Pictures verwierf in 2000 de rechten van een kleine 800 Shaw Brothers-titels, die nu overal ter wereld op diverse labels en in diverse uitvoeringen worden uitgebracht.

Bij Dutch Film Works verschijnen deze week tien films uit de catalogus van de Shaw Brothers. De meeste titels zijn vechtfilms, met - zo beloven de hoesjes - sterren als 'de te vroeg gestorven Tai Chi-expert' Chen Wo-Fu, Kungfu-superster David Chiang en Hongkong-superster Jimmy Wang Yu. Maar de Shaw Brothers, altijd op zoek naar extra afzetmarkten, produceerden ook spektakel- en horrorfilms. Zoals de B-horror Oily Maniac en de King Kong-kloon The Mighty Peking Man, die ook door Dutch Film Works worden uitgebracht.

Op de tien Shaw Brothers- schijfjes staan helaas geen extra's, maar het zijn wel 'volledig gerestaureerde versies van de oorspronkelijke film', de films zijn te zien in het oorspronkelijke ShawScope-formaat (2.35:1) en de Chinees sprekende acteurs worden netjes ondertiteld.

Beeldformaat: 2.35:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 2.0 en Dolby Surround 5.1
Ondertiteling: ( oa) Nederlands