Op het hoesje van de dubbeldvd van The Machinist staat maar een naam. Niet die van regisseur Brad Anderson, of van scenarioschrijver Scott Kosar, maar alleen de naam van de hoofdrolspeler, Christian Bale. En terecht, want zoals Capote is van acteur Philip Seymour Hoffman, zo is The Machinist van Christian Bale.

In de Making Of en in de commentaartrack komen veel zaken aan de orde - dat Anderson in Amerika geen geld kon vinden voor deze sombere karakterstudie over schuld en slapeloosheid en daarom maar naar Spanje uitweek, bijvoorbeeld, en welke problemen dat allemaal opleverde wat betreft production design, casting, etcetera - maar hét verhaal van The Machinist blijft hoofdrolspeler Christian Bale. Hij vermagerde voor zijn rol namelijk zo sterk dat het bijna pijn doet om naar hem te kijken.

Volgens regisseur Anderson (in de commentaartrack) hoefde dat van hem niet zonodig. Bale moest wel afvallen, maar de acteur leek niet te stoppen. Hij verloor ruim eenderde van zijn gewicht (29 kilo), om uiteindelijk uit te komen op 50 kilo. Scenarioschrijver Scott Kosar (in de Making Of) denkt met gemengde gevoelens terug aan die prestatie, omdat hij zich als bedenker enigszins verantwoordelijk voelt voor Bale's transformatie: 'Ik zou een heel nieuwe film over schuld kunnen schrijven, alleen maar door te kijken naar deze graatmagere man van amper 50 kilo.'

Bale zelf, de beelden zijn op de set opgenomen, zit er traag en uitgeteld bij, maar reageert uitermate nuchter op de vraag hoe het hem gelukt is zoveel af te vallen: 'Ik heb gewoon weken niets gegeten.'

Hij mag dan veel kilo's zijn kwijtgeraakt, zijn gevoel voor humor heeft hij nog. Over het feit dat Anderson zijn best deed om Barcelona, waar de film grotendeels is opgenomen, op LA te laten lijken, zegt Bale: 'Het zegt toch wel iets over de Verenigde Staten, dat we om het op LA te laten lijken, in de slechtste wijken van Barcelona moesten filmen.'

Beeldformaat: 2.35:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital Surround 5.1 (Engels); DTS 5.1 ( Engels)
Ondertiteling: (onder andere) Nederlands