Films: ****
Extra's: ****

Het uitbrengen van oude films op dvd biedt filmstudio's in de eerste plaats de kans om er nog wat geld aan te verdienen, maar soms geeft het ook de gelegenheid iets goed te maken. Dat is het geval bij de vier westerns van Sam Peckinpah die door Warner Bros. op dvd worden uitgebracht: Ride the High Country (1962), The Wild Bunch (1969), The Ballad of Cable Hogue (1970) en Pat Garrett and Billy the Kid (1973).

Peckinpah (1925-1984) maakte graag films over outlaws; 'Ik denk dat ik zelf ook wel een soort outlaw ben', zei hij eens. De eigengereide Peckinpah had vanaf het begin problemen met de filmstudio's waar hij voor werkte. Voor MGM maakte hij begin jaren zestig Ride the High Country. MGM-directeur Joseph Vogel vond het de slechtste film die hij ooit had gezien en stuurde Peckinpah de laan uit. De recensies zijn echter goed, en in Europa wordt de film - die her en der prijzen wint - zelfs een groot succes.

Voor Columbia begint Peckinpah vervolgens aan Major Dundee. Vlak voor de opnamen beginnen, wordt een miljoen afgehaald van het budget van drie miljoen en krijgt Peckinpah te horen dat de film een uur korter moet duren: maximaal twee in plaats van drie uur. Stress en chaos kenmerken de opnamen, en als Peckinpah een versie van twee uur en 41 minuten inlevert, grijpt de studio in: er wordt 55 minuten uitgehaald. De verminkte film scoort slecht, zowel bij de pers als bij het publiek. In 1964 wordt Peckinpah, vier dagen nadat hij is begonnen aan The Cincinatti Kid, ontslagen

The Wild Bunch, het gewelddadige verhaal van een groep outlaws, wordt in 1969 door Warner Bros. met 10 minuten ingekort. Op de twee discs tellende dvd is de originele versie van Peckinpah te zien, plus een aantal out-takes. Het onverhulde geweld, de snelle, innovatieve montage en de manier waarop Peckinpah de romantiek van het wilde westen aan flarden schiet , maken het zijn meesterwerk. Warner Bros. doet in 1970 weinig moeite voor zijn volgende, The Ballad of Cable Hogue, waardoor de film flopt.

Het voor MGM gemaakte Pat Garrett and Billy the Kid is opnieuw een productionele nachtmerrie : ruzies met de studio, veel ziekte bij de acteurs en de crew, hoog oplopende ruzies tussen Peckinpah en leden van de crew, en een budgetoverschrijding van anderhalf miljoen dollar. Omdat MGM snel geld nodig heeft, wordt de releasedatum vervroegd en moet Peckinpah de film in alle haast afmaken. Nadat hij de film heeft ingeleverd, haalt MGM er twintig minuten uit.

Op de dvd van Pat Garrett and Billy the Kid staat de film twee keer. Een nieuwe, gerestaureerde versie, plus de '1988 Turner Preview Version', die het dichtst ligt bij de versie die Peckinpah oorspronkelijk inleverde bij MGM. Toegevoegd is een audio- commentaar van een aantal Peckinpah-kenners, onder wie zijn biograaf Nick Redman . Zij leggen uit dat de director's cut van Peckinpah gezien moet worden als een eerste, ruwe versie, die de regisseur nog had willen verfijnen. Redman voerde de supervisie over de nieuwe, volgens hem definitieve versie. Dat maakt hij aannemelijk door elke keuze - de lengte van sommige scènes, het eind van de film , etcetera - uitvoerig te verantwoorden. Al blijft het speculeren of Peckinpah het zelf precies zo gedaan had, als hij de final cut had mogen maken.

Warner Bros. nam enige tijd geleden de rechten over van de twee MGM-titels. De vier westerns werden in de Verenigde Staten in een mooie box uitgebracht, in Nederland zijn ze alleen afzonderlijk verkrijgbaar. De informatieve extra's zijn de moeite waard, vooral die op The Wild Bunch. Een uitvoerige, 80 minuten durende documentaire over Peckinpah, plus twee korte documentaires die zich concentreren op The Wild Bunch. Daarmee wordt Peckinpah, ruim twintig jaar na zijn dood, toch nog recht gedaan.

Beeldformaat: 16:9 (de beeldverhouding van de originele films is aangehouden, bijvoorbeeld 2:35:1, 2:40:1 of 1:78:1)
Geluidsformaat: Dolby Digital 1.0 / 5.1 (Engels, Frans, Italiaans)
Ondertiteling: onder meer Nederlands, Italiaans, Engels, Frans