'Misschien vindt u ons saai, maar we zullen u ook nooit shockeren.' Zo luidde Disney's credo 16 jaar geleden. Op de 2-disc dvd van De kleine zeemeermin, die deze week uitkomt, is te horen hoe Disney zichzelf opnieuw uitvond en hoe deze film het bedrijf van de ondergang heeft gered.

In het midden van de jaren tachtig lijkt het doek te vallen voor Disney. De animatie-afdeling brengt te weinig geld binnen; jarenlang exact dezelfde formule gebruiken heeft zich tegen het bedrijf gekeerd. Disney is te veilig geworden en heeft een nieuwe koers nodig. Jeffrey Katzenberg wordt bij het bedrijf gehaald om die nieuwe richting aan te geven. De belangrijke vraag 'Wat zou Walt doen?' wordt afgeschaft en Katzenberg introduceert een kostenefficiëntere manier van werken.

Films moeten sneller en goedkoper gemaakt worden. Mochten de makers eerst nog ruim tien jaar over een film doen, nu moet dat binnen vier jaar . Zo wordt in De kleine zeemeermin voor het eerst het CAPS-systeem (Computer Animation Production System) gebruikt. Dit snellere animatiesysteem wordt daarna , tot de komst van CGI (Computer Generated Images), in iedere animatiefilm gebruikt.

Ook de vorm van de film verandert. Met De kleine zeemeermin grijpt het bedrijf terug naar de succesformule waar ze een halve eeuw daarvoor groot mee zijn geworden: de musical. Hans Christian Andersens donkere sprookje wordt na het toevoegen van een 'happy ending' en zeven liedjes een vrolijke film .

Een ouderwetse musical mag De kleine zeemeermin niet worden. Componist Alan Menken en tekstschrijver Howard Ashmann combineren verschillende muziekstijlen, zoals reggae en calypso. Dat werpt zijn vruchten af: ze worden beloond met een Oscar voor beste muziek en beste liedje (voor Under the Sea). Ook het nummer Kiss the Girl wordt genomineerd voor een Oscar.

De kleine zeemeermin markeert de wedergeboorte van Disney. De film brengt in Amerika ruim 89 miljoen dollar op, waar voorganger Oliver & Company slechts 54 miljoen opbracht. Het is het begin van een reeks bijzonder succesvolle animatiefilms zoals Belle en het Beest (1991), Aladdin (1992) en De leeuwenkoning (1994). Filmhistoricus Leonard Mattin op de dvd: 'De kleine zeemeermin kwam op het juiste moment. En alles veranderde daardoor.'

Beeldformaat: 16x9 anamorphic
Extra's: Audiocommentaar; Het meisje met de zwavelstokjes; Muziekvideo 'Kiss The Girl'; Spellen en activiteiten; Achter de schermen bij Disney; Fotogalerijen; Eerste presentatie; Originele bioscooptrailer
Geluidsformaat: Disney Enhanced Home Theater Mix
Ondertiteling: Engels, Nederlands, Frans
Duur: 80 min (hoofdfilm)