'Als iets mij angst aanjaagt of me schaamtegevoelens bezorgt, dan komt het in de film. Sommigen storen zich daaraan, maar in het tijdperk van Tarantino raakt toch niemand nog echt gechoqueerd?' Regisseur Guillermo Del Toro verklaart in een interview op de dvd het duistere surrealisme van Pan's Labyrinth. Toch vindt hij zichzelf eigenlijk heel alledaags. 'Het vermicellisoep- en pantoffeltype'.

Pan's Labyrinth is een zwart sprookje vol akelige gebeurtenissen en creaturen , waarin de dromerige Ofelia te maken krijgt met een boosaardige stiefvader tijdens Franco's fascistische regime in Spanje. Del Toro liet tijdens het schrijven zijn fantasie de vrije loop en haalde de inspiratie bij zijn favoriete schilders, de symbolisten.

Net als de symbolisten probeert Del Toro ook met hulpmiddelen betekenis te geven aan situaties. Zo staat de magische fantasiewereld van Ofelia bol van de ronde vormen en voeren warme rood- en goudtinten de boventoon. Over de harde werkelijkheid met hoekige, rigide vormen hangt juist een kil, blauw schijnsel. Als er rebellen tegen het fascistische bewind in Ofelia's buurt zijn, vermengen de kleuren zich en zweven er pollen door de lucht, als feeënstrooisel.

Aan fantasie had Del Toro geen gebrek , maar ook die kent zijn beperkingen, geeft hij toe. Een psychologische, bij vlagen absurde wraakfilm als Oldboy (Park Chan-wook, 2003) zou hij bijvoorbeeld nooit kunnen maken. Waanzin en anarchie zijn niks voor hem, hij zou zich voortdurend afvragen hoe die vent toch op zulke rare gedachten komt. Del Toro is namelijk eigenlijk heel alledaags, het vermicellisoep- en pantoffeltype.

Die alledaagsheid gaat gepaard met een schoolse werkwijze. Del Toro bewondert Hitchcocks exacte, methodische cameravoering. Hij bracht ook zo'n strak regime naar de set. In negentig procent van de film beweegt de camera mee met de acteur en blijft bijna altijd op borsthoogte. Om een machtsverhouding tussen de personages te suggereren, laat hij de camera heel af toe langzaam van boven naar beneden glijden en andersom.

In Spanje vinden ze hem maar een zeikerd, zegt Del Toro. 'Ik zeur over de digitale effects, de make-up en de decors. En ik wil dat de acteurs zich precies houden aan de markeringen op de set.' Ruimte voor de creativiteit van anderen in zijn Labyrinth was er nauwelijks. Sergio López, die de rol van de brute kapitein Vidal speelt, weet er alles van. De timing en de gebaren werden tot op de milliseconde geperfectioneerd. 'We moesten het sprookje van Pan's Labyrinth exact zo uitvoeren als het plaatje dat in Guillermo's hoofd zat.'

Extra's:
Cast featurettes
Set featurettes