In het theater heeft ze haar sporen wel verdiend, maar een échte filmhoofdrol is nog steeds niet langsgekomen. Ook in Nadine, die donderdag in première gaat, moet Halina Reijn de hoofdrol van de kinderloos gebleven carrièrevrouw delen met Monic Hendrickx en Sanneke Bos. 'In Polleke mocht ik meedoen maar mét Daan Schuurmans, want dan hadden ze tenminste een Naam.'

Geboren: 10 november 1975, Amsterdam.

Actief als oa: actrice.

Eerste film: vele optredens in theaterstukken, series en korte films leiden in 1999 tot een rolletje als prostituée in de televisiefilm Suzy Q van Martin Koolhoven.

Prijzen oa: Gouden Kalf nominaties voor beste actrice in De Passievrucht (2003) en beste vrouwelijke bijrol in Zwartboek (2006). Oscar-nominatie Beste Buitenlandse Film Zus & zo ( 2001) van Paula van der Oest. Theater: Theo d'Or-nominatie voor de bijrol van Lavinia in Rouw siert Electra (2003).

Polleke. Halina Reijn als de maffe moeder van de 11-jarige Polleke, daar kan zelfs Carice van Houten in Knetter zelfs niet tegenop.
Ook zien: Îles Flottantes. In Nanouk Leopolds portret van dolende dertigsters, wordt Halina gesteund door twee topactrices: Maria Kraakman en Manja Topper.

Zwartboek. Een rare, clichématige rol waarin de handelingen van haar personage Ronnie die met de vijand heult, maar plotseling toch aan de goede kant belandt, volkomen onbegrijpelijk zijn.

Instinctief spel met bravoure. Halina Reijn wordt niet gevraagd voor het bedachtzame, subtiele acteren, zij buldert en banjert eerder door het beeld. Een soort spannende schaamteloosheid hangt er om haar heen. Die is vaak ook letterlijk, want in bijna elke rol gaat Halina wel een keer (of meer) uit de kleren. Behalve in Blind. Daarin bleef ze als mismaakte ijskoningin bedekt onder dikke lange truien en jassen. De laatste jaren lijkt ze een package-deal met goede vriendin Carice van Houten te vormen. Sinds Suzy Q ( 1999) speelden ze samen in De Passievrucht, Ik omhels je met 1000 armen, Zwartboek en straks zijn ze ook weer samen te zien in de nieuwe Tom Cruise-film Valkyrie.

Reijn over Reijn
'Mijn vriend had bij het zien van Nadine niet door dat Monic iemand anders was dan ik. Mijn vríend nota bene!'
(de Volkskrant, 2007)

'Als ik bij een auditie ben en daar komen ook Chantal Janzen en Georgina Verbaan binnen, denk ik meteen: shit! Want dan moet ik zeker zes keer beter mijn best doen. Eigenlijk kan ik daar niet tegen op, hoe sexy ik mij ook kleed. Dan gaan namelijk ineens andere criteria gelden.'
(Cinema.nl, 2004)

'Daar schrok ik wel van en ik ben er lang verdrietig over geweest, maar ik dacht: ach, die trend gaat wel voorbij. Maar dat is niet zo, het sijpelt overal door. In Polleke mocht ik meedoen maar mét Daan Schuurmans, want dan hadden ze tenminste een Naam.'
(Over het feit dat Katja Schuurman de hoofdrol kreeg voor Oesters van Nam Kee, Cinema.nl, 2004)

'De Amerikaanse school verschilt totaal van de Nederlandse. Van instinctief acteren, zoals ik doe, moeten ze hier niets hebben. Je krijgt een script, dat wordt tot op het bot ontleed en vervolgens leren ze je technieken om je rol zin voor zin te spelen. Dat werkt heel goed voor mij.'
(Over haar verblijf in Hollywood, VPRO Gids, 2004)

'Ik weet wat ik kan, en ik weet dat ik er best leuk uitzie, maar ik ben geen Julia Roberts. Ik zal hier nooit een echte ster worden. Je moet zoveel geluk hebben. Paul Verhoeven zei tegen me : ''Monique van de Ven had het beste materiaal dat je je maar kon wensen toen ze hier kwam: Turks Fruit, en die heeft het ook niet gered.'' Dus mijn houding is : als er niks bijzonders langskomt, ga ik lekker uitgerust weer naar huis. Waarom zou ik hier in een B-film gaan staan als ik in Nederland mooie dingen kan maken?'
(VPRO Gids, 2004)

'Die titel slaat voornamelijk op mezelf , op mijn tomeloze ambitie en werklust.'
(Over haar boek Prinsesje Nooitgenoeg, de Volkskrant, 2005)

'Ach, de romantiek van het podium, het witte doek. Ik speel ook wel in films. Nou, je bent een mier in het proces. Je stelt geen fuck voor. Niet dat ik zo word behandeld, maar in het geheel tel je nauwelijks mee. De kledingontwerper heeft meer creatieve inbreng dan de acteur.'
(BLVD, 2005)

'Ik heb het idee dat mijn generatie, eind twintig, begin dertig, is opgegroeid in een welvaart waarin alles te doen en alles te kiezen was. Een deel is ook nog eens opgevoed door ouders uit de hippiecultuur. Leve de vrije opvoeding! Ik kom zelf uit zo'n gezin en zie het ook bij generatiegenoten . Het zijn grenzeloze mensen. Dat heeft grote gevolgen voor de maatschappij. Mij is later nog het een en ander bijgebracht door theatermensen als Theu Boermans en Jo Simons, die echt geëngageerd toneel brachten, maar onder mijn generatiegenoten leeft het maatschappelijke debat voor geen meter."
(BLVD , 2005)

'Marie ligt op het eerste gezicht ver van mij af. Je zou mij daar niet meteen voor casten. Eerder als moffenhoer in Zwartboek, dat is het soort rol waar ik heel veel voor wordt gevraagd. Terwijl ik me uiteindelijk meer verbonden voel met Marie. Ik deel ook haar onzekerheden over hoe ik eruit zie. Dat ik niet zou voldoen aan een bepaald schoonheidsideaal.'
(Over Blind, Preview, 2007)

'Zij heeft, mede omdat ze zelf actrice is, een feilloos oog voor mijn trukendoos, de dingen waarop ik altijd kan terugvallen. Die haalt ze weg, ook op de set. Van alle regisseurs met wie ik de afgelopen vijf jaar hebt samengewerkt, heeft zij mij het hardste aangepakt. En dat heeft mij wakker geschud, want ik slaap ook wel eens in. Ik voel me in mijn loopbaan soms een dansende beer waar iedereen toch wel voor klapt. Maar bij haar moest ik echt aan de bak.'
(Over Blind-regisseur Tamar van den Dop Preview,) 2007