Volgens de Nederlandse kijkwijzer kunnen zestienjarigen Shortbus van regisseur John Cameron Mitchell best aan. De Amerikaanse keuringscommissie heeft zich (nog) niet aan een oordeel gewaagd. Mitchell, die vijf jaar geleden met Hedwig and the Angry Inch de preutse commissie al op stang joeg, deed het erom.

Onder George Bush was de Amerikaanse film zo gemuilkorfd en vertrut, zei hij tijdens het afgelopen filmfestival van Cannes, daar moest maar eens een bommetje onder worden gelegd. Een mainstream film vol porno dus. Want die moeten volgens het systeem allemaal netjes beoordeeld worden. Verbazingwekkend genoeg geen woord daarover in het interview met de regisseur op de dvd.

Mitchells politieke boodschap blijkt wel uit het hoofdstuk met geschrapte scènes. De meest spraakmakende scène van Shortbus is ongetwijfeld die waarin één van de deelnemers van een homotrio het Amerikaanse volkslied in de kont van een ander neuriet. Oorspronkelijk was die veel langer. Een frisgeknipte bediende van George Bush bespiedt het trio vanuit een appartement aan de overkant van de straat, terwijl hij met de president belt. 'Ik bekijk een bijeenkomst van de Democraten, meneer. Wat zegt u? U bent eenzaam en bang? Het is ook een angstige tijd. Maar wij zijn een goed team, meneer. Yeah, fuck them!'

De lange versie was voor de commissie waarschijnlijk precies de ammunitie geweest om Shortbus af te schieten, wegens belediging van het staatshoofd of iets dergelijks. Wijselijk licht Mitchell een en ander dus ook niet mondeling toe op de dvd, maar jammer is het wel.

Blijft over de magere minidocumentaire How to Shoot Sex. Hoewel Mitchell in zijn interview vertelt dat hij en zijn assistenten ook in hun nakie op de set stonden, om de acteurs op hun gemak te stellen, zien we Mitchell en co hier keurig gekleed een orgiescène regisseren. Toch verzekert Mitchell, zelf homo, dat zelfs híj zijn grenzen heeft verlegd met Shortbus. In een cameo beoefent hij op een figurant voor het eerst in zijn leven cunnilingus.

Extra's:
Duur: 97 minuten ( hoofdfilm)
Deleted/Extended Scenes (30 min)