Een stuntman stampt in een enorm metalen kostuum over de set, zet bij beide armen zijn vlammenwerpers open, en staat vervolgens zelf in de fik omdat hij brandstof lekt. Het valt niet mee om superheld te zijn.

Het metalen pak, Iron Mans eerste outfit, is een van de tientallen ontwerpen die voor de film gemaakt zijn. Het pantser is zo zwaar (46 kilo), dat een stuntman de heldenposes moet aannemen. ‘Ik mag graag denken dat ik getraind ben ,’ zegt Robert Downey Jr, ‘maar ik rende een half uur rond in dat pak en de dag erop was ik een gebroken man.’

Ondanks alle ontberingen blijkt uit de extra’s op de dubbeldvd dat het een wens van velen is om een keer in zo’n pak rond te struinen. Downey Jr geeft toe dat hij er zelfs acteur voor geworden is . ‘Een paar jaar geleden zei ik: “Ik wil wat meer spieren kweken,” wat niet makkelijk is als je eind dertig bent, en nu ben ik 41. Als ik ooit een film als deze wou doen, moest ik wel snel zijn, voor dat het gênant werd.’

Ook de overige exra’s hebben een hoog jongensdroom-die-uitkomt-gehalte. De titels en de volgorde van de hoofdstukken zijn wat verwarrend, maar dat neemt niet weg dat de bonus-dvd een zeer brede kijk op het productieproces biedt. We zien onder andere regisseur Jon Favreau, die met Iron Man zijn eerste grote actiefilm maakte, vanaf de voorbereidingen tot in de montagekamer. Maar in de vele extra’s komt nog meer voorbij.

Zo wordt in het item The Walk of Destruction de halve set in brand gestoken, en dient Downey Jr in The Journey Begins als levende mal. Verder is te zien hoe je met een klein budget het huis en de levensstijl van een multimiljonair nabootst, en is er veel aandacht voor het stripfiguur en het pak. Achter iedere gadget zitten tal van bedenkers en makers die met het grootste enthousiasme over het kleinste detail vertellen, waardoor de bonusdvd uiteindelijk bijna net zo uitgebreid is als het 450-delige pak van de superheld zelf.

Verkrijgbaar vanaf:  2 oktober 2008
Prijs: 22,99

Extra’s