Fijn, een nieuwe film van Mike Mills. Nee, niet de bassist van REM, maar de Amerikaanse kunstenaar, ontwerper en clipmaker die in 2005 debuteerde als speelfilmregisseur met het charmante drama Thumbsucker, over een zeventienjarige jongen die nog op zijn duim zuigt.

Was Thumbsucker inhoudelijk en stilistisch nog wat voorzichtig, Beginners heeft meer verwantschap met Mills’ beeldende kunst, wat een even eigenzinnige als intieme filmervaring oplevert.

Mills heeft zijn hart en ziel in Beginners gelegd, zoveel is duidelijk. Het verhaal is gebaseerd op zijn eigen ervaringen: in 1999 overleed zijn moeder, waarop zijn 75 -jarige vader onthulde dat hij homoseksueel was, een feit waarvan zijn moeder al die tijd op de hoogte was geweest. De laatste jaren van zijn leven genoot pa Mills met volle teugen van de gay lifestyle, tot hij in 2004 ook aan kanker overleed.

In de film wordt de vader met veel elan gespeeld door Christopher Plummer, de zoon ingetogen door Ewan McGregor. Twee verhaallijnen worden met elkaar afgewisseld: de periode nadat vader uit de kast komt en ziek wordt, en de periode na zijn dood.

Daarbij is het verleidelijk alle gebeurtenissen als puur autobiografisch te duiden, zo sterk leunt Beginners op Mills’ eigen leven. De regisseur maakte naam als ontwerper van opvallende posters, T-shirts en cd-hoesjes (voor groepen als Sonic Youth, Air en The Beastie Boys), net als hoofdpersoon Oliver in de film. Kreeg Mills vlak na het overlijden van zijn vader een relatie met de excentrieke kunstenares en filmmaakster Miranda July, Oliver wordt tijdens het rouwen verliefd op een onconventionele actrice ( Mélanie Laurent).

Maar uiteindelijk doet het waarheidsgehalte er weinig toe; de vraag is of Mills een onderhoudende film heeft gemaakt, en dat is beslist het geval. Een film die met weinig conflict of urgentie voortkabbelt , maar dankzij de innemende, levensechte personages en inventieve toon is dat geen probleem.

Beginners werd chronologisch opgenomen: eerst filmde Mills het verhaal van Oliver en zijn stervende vader, daarna het verhaal van Oliver en zijn nieuwe liefde. Volgens McGregor werkte dat erg stimulerend bij het verbeelden van het rouwproces. Dat is te zien: meer dan als film over homoseksualiteit of relaties in het algemeen, blijft Beginners bij als verhaal over verlies.