'Vijf miljard mensen houden van me, maar er is er niet een die bij me wil blijven…' Dat verzucht prinses Diana in Oliver Hirschbiegels romantische drama Diana. En het is nauwelijks overdreven, want op het moment dat ze die wanhoopskreet laat horen – in 1997, het jaar waarin ze dodelijk zal verongelukken – is Diana de bekendste en meest geliefde vrouw op aarde.

Maar met de eigen liefde wil het maar niet lukken. De relatie met prins Charles is al lang voorbij, en ook de geheime relatie met de Pakistaanse dokter Hasnat Khan is in 1997 stukgelopen. Waarna ze zich in de armen stort van de Egyptische playboy Dodi Al-Fayed.

Diana zal samen met diezelfde Al- Fayed in de vroege ochtend van 31 augustus 1997 in de Almatunnel in Parijs dodelijk verongelukken. Dronken chauffeur? Opgejaagd door paparazzi? Een aanslag door de Britse geheime dienst MI6? De ware toedracht wordt nooit helemaal duidelijk.

Ook niet in Hirschbiegels film. Sterker nog: Hirschbiegel , regisseur van intelligente en complexe films als Das Experiment en Der Untergang, doet niet eens een poging. Hij gebruikt het ongeluk alleen als boekensteunen – de film opent en eindigt ermee. In zijn Diana draait het vooral om Diana's geheime relatie met hartchirurg Hasnat Khan.

De suggestie in de film is dat dokter Khan Diana's grote liefde is, maar dat die liefde gedoemd is om te mislukken omdat Khan niet kan en wil omgaan met alle media-aandacht rond Diana. Het nogal fletse scenario is van Stephen 'The Libertine' Jeffreys, gebaseerd op het boek Diana – Her Last Love van Kate Snell.

Door in te zoomen op het geworstel van Diana en Khan met hun romantische gevoelens is de film bovenal een klassiek drama over een onmogelijke liefde geworden. En als zodanig is de film ook redelijk geslaagd. Er is voldoende chemie tussen hoofdrolspelers Naomi Watts en Naveen Andrews, die erg hun best doen ons te laten geloven dat we naar twee gewone mensen kijken.

Het probleem is echter dat Diana geen gewone vrouw was, maar de bekendste en meest geliefde vrouw op aarde. Haar verhaal reduceren tot iets wat ons in feite allemaal had kunnen overkomen is ongeloofwaardig en erger nog: een gemiste kans. De twee laatste, bijzonder turbulente jaren in het leven van de 'Queen of Hearts' verdienen absoluut een film. Maar dan wel een spannender en vooral sprankelender film dan deze.