Het is bijna vijfentwintig jaar geleden dat When Harry met Sally... van regisseur Rob Reiner in de bioscopen draaide, een film die een klassieker werd binnen het romcomgenre. In de tweeënhalve decennia daarna heeft Reiner nog een aantal hits kunnen afleveren (Misery, A few good Men, The American President), maar voerden mislukkingen de boventoon. Het is voor de Amerikaan te hopen dat hij voor andere genres nog ergens een reservetank heeft, want na het zien van And So It Goes is duidelijk dat de romcomkoek voor hem in ieder geval op is.

Oren Little ( Michael Douglas) is een makelaar die zich na het overlijden van zijn vrouw heeft toegelegd op de rol van asociale mopperbejaarde. Hij schiet op honden, is grof tegen kinderen en trekt zich van niemand iets aan. Maar dan valt hij voor zijn emotioneel labiele buurvrouw Leah ( Diane Keaton) en krijgt hij van zijn vervreemde zoon te horen dat hij een negenjarige kleindochter heeft. Wat volgt is allemaal net zo voorspelbaar als te verwachten valt.

Orens onvermijdelijke transformatie tot juichopa en perfecte geliefde gaat gepaard met veel tandeloze humor en suf drama. Het opzichtige gepluk aan de emotionele snaren zal bij de gemiddelde kijker weinig effect hebben, mede door het ontbreken aan persoonlijkheid bij de personages, terwijl de flauwe grappen van het niveau ‘slapstick valpartijen met een fout toupetje op’ alleen de meest infantiele kijkers zullen kunnen bekoren. Reiner geeft de film een weeïge sentimentaliteit mee en onderstreept die met een continue soft-focus waas over de beelden.

Hij vindt het ook nodig een lading vet aangezette symboliek in het verhaal te pompen, wat naast een tenenkrommend verhaallijntje over rupsen en vlinders de meest belachelijke bevallingsscène in de recente filmgeschiedenis oplevert waarin Oren, bevangen door nieuwe, vaderlijke gevoelens, een baby ter wereld brengt. Het maakt de toch al saaie en trage film op de valreep nog tergender. Reiner mag dan met When Harry met Sally... verantwoordelijk zijn voor een van de grootste klassiekers uit het genre, met zijn laatste rom-com heeft hij tevens een van de grootste miskleunen op zijn naam staan.