Eigenlijk heeft Gloria helemaal geen trek in een date, maar als haar beste vriendin maar blijft aandringen, stemt ze in. In feite heeft ze geen keus: haar vriendin laat Gloria’s dochtertje op de entertoets drukken en de afspraak is een feit. 'Het is maar een lunch. Je hoeft niet meteen te trouwen. Je hebt meer te winnen dan te verliezen.'

Michel heet haar date, hij handelt in schoenen, zegt hij, is zeer charmant en zelfverzekerd en praat aan één stuk. Ze toasten op passie en op alle goede dingen des levens. Dan zegt Michel tegen Gloria dat zij toe is aan een stevige wip.

Ze gaan naar haar huis en hebben seks; de volgende ochtend vertrouwt Gloria haar dochtertje aan Michel toe als ze naar haar werk moet, doden wassen in het mortuarium. Zodra ze de deur uit is, gaat hij direct door al haar spullen. Dezelfde dag leent Gloria Michel een smak geld, dat hij nodig zegt te hebben om een leverancier te betalen. 'Als je de mensen van wie je houdt niet helpt, houd je niet echt van ze. Wanneer zie ik je weer?,' zegt ze. Terwijl alle alarmbellen af zouden moeten gaan, valt Gloria als een blok voor Michel.

Het over vier aktes verdeelde, in de Belgische Ardennen gesitueerde Alléluia is de vierde (Franstalige) film van de Luikse cineast Fabrice du Welz. Hij baseerde het losjes op de – meermaals verfilmde – geschiedenis van de jonge Amerikaanse verpleegster Martha Beck en haar geliefde , de tweederangs crimineel Raymond Fernandez, die in de jaren veertig van de vorige eeuw zo’n twintig vrouwen vermoordden en aldus bekend werden als de ' Lonely Hearts Killers'.

Alléluia is een heftig, ongemakkelijk drama, met zeer bloederige scènes. Een fragment uit John Hustons The African Queen wordt afgewisseld met een prachtig gestileerd intermezzo, waarin Gloria naast het naakte lichaam van haar eerste slachtoffer haar liefde voor Michel bezingt.

De Franse acteur Laurent Lucas, die eerder al huiveringwekkend was als ijdele charmezanger in De Welz’ geweldige regiedebuut Calvaire (2004), wekt nu indruk als Michel. De Spaanse Lola Dueñas, bekend van Alejandro Amenábars Mar adentro en de films van Pedro Almodóvar, is al even overtuigend als de verknipte Gloria, die wordt verteerd door haar grenzeloze liefde en jaloezie. Beiden zorgen ervoor dat Alléluia, ondanks een aantal groteske plotwendingen, onder de huid kruipt.
Niet voor niets bekroond met de Méliès d’Or voor de beste Europese fantastische film op het Festival van de Fantastische Film in het Spaanse Sitges.