I AM Hardwell – Living the Dream opent in 2013, als de 25-jarige Nederlandse dj Robbert van de Corput (alias Hardwell) tijdens het Amsterdam Dance Event officieel gekroond wordt tot DJ Mag's nummer-één-dj van de wereld. Hij is de jongste muzikant ooit die de eer ten deel valt, en opvolger van landgenoten Tiësto en Armin van Buuren.

De volgende scène speelt zich een dag later af, tussen de pakken chocoladevla aan de keukentafel van de familie Van de Corput. Moeder vertelt trots over de beginjaren van haar zoons carrière, toen hij voor tien gulden een hele avond draaide zodat hij weer nieuwe boxjes kon kopen. En vader denkt glunderend terug aan de dag dat Robbert, in een poging de scratch-skills van zijn idool Chuckie te imiteren, eindigt met een vinylsnee in zijn neus.

De aandoenlijke huiselijke taferelen vormen een mooi contrast met de gelikte beelden die de boventoon voeren in de documentaire: spectaculaire, scherp gemonteerde opnames van Hardwells liveoptredens. Regisseur Robin Piree en zijn crew volgden Robbert gedurende twee jaar tijdens zijn wereldtournee, die onder meer langs India, Vietnam en afsluitend New York voerde.

Er valt weinig af te dingen op de feestscènes, maar de veelheid ervan toont wel het doel van de film: I AM Hardwell – Living the Dream is vooral gemaakt om Hardwell, die zo lekker gewoon is gebleven, te promoten en zijn fans te plezieren.

Heel soms dreigt er wel iets van diepgang in de film te sluipen. Bijvoorbeeld als een concert in Edinburgh tot woede van veel fans op het laatste moment wordt afgelast. Of als het optreden in India wegens een amateuristische organisatie volledig uit de hand loopt. Maar steeds, voordat echt duidelijk wordt wat er precies is gebeurd, staat Hardwell alweer te springen voor het volgende uitzinnige publiek.

I AM Hardwell – Living the Dream is, kortom, een product. Goed gemaakt, dat wel, maar of het in de bioscoop thuis hoort? Een functie als extra op de dvd van een live- registratie was waarschijnlijk logischer geweest. Al brengt dat tegenwoordig natuurlijk niet veel geld meer op.