De ontmoeting tussen de naïeve tiener en de wetenschapper is één van de
mooiste scènes van Slow West (winnaar Grote Juryprijs op Sundance), een
revisionistische western die nóg maar eens een nieuwe filmische blik op het
Wilde Westen werpt. Er zijn indianen en premiejagers, woeste open vlaktes en
virtuoos gefilmde schietpartijen. Maar op heel veel vlakken lijkt de film in
niets op zijn voorgangers. Al was het maar omdat de Schotse regisseur John
Maclean de wildernis van Nieuw-Zeeland uitkoos als decor.
Slow
West opent als de tengere, weerloze Jay (gespeeld door Kodi Smit-McPhee, de zoon
in The Road) wordt achternagezeten door een bloeddorstige Union-soldaat. Een
premiejager genaamd Silas (fantastische rol van Michael Fassbender) schiet hem
te hulp. Hij belooft Jay gedurende zijn verdere tocht te begeleiden. Voor een
riante beloning uiteraard.
Jay's reisdoel is zijn geliefde Rose,
die enige tijd geleden samen met haar vader halsoverkop Schotland heeft verlaten
en naar verluidt haar toevlucht heeft gezocht in Colorado. Wat Jay echter niet
weet is dat er een prijs op hun hoofd is gezet. En dat Silas vastbesloten is die
te innen.
Jay, de zestienjarige zoon van een aristocraat, is anno 1870 op weg van de Schotse Hooglanden naar het ruige Amerikaanse Westen, als hij op een dorre, eenzame vlakte een Duitse antropoloog tegen het lijf loopt. De man doet onderzoek naar inheemse stammen, vertelt hij, in de hoop hun ondergang te voorkomen door middel van bekering. Maar onder de sterrenhemel ziet hij ook de futiliteit van zijn missie in: 'In een korte tijd zal dit allemaal lang geleden zijn.'
Zowel qua doel als karakter staan ze recht
tegenover elkaar. En toch ontstaat er gaandeweg een hechte band tussen de twee
. In één scène leert Silas Jay zelfs om te scheren met een mes, als een vader
die zijn zoon voorbereidt op volwassenheid.
Maclean propt zijn
film vol met dit soort prachtige momenten, die in schril contrast staan met het
alom aanwezige bloedvergieten. Zoals de onschuldige Jay weer in schril contrast
staat met zijn barbaarse chaperon.
Slow West is dan ook vooral
een romantische en poëtische film. Niet voor niets dragen Rose en Jay de
initialen van het liefdespaar uit Shakespeares beroemdste tragedie. Waarom de
initialen qua geslacht zijn verwisseld, zal blijken tijdens de monumentale shoot
-out in het slot, waarmee Maclean zijn indrukwekkende debuutfilm op weergaloze
wijze besluit.