Recensies: After the Storm, The Day Will Come en Gold

De critici over de nieuwste films (16 maart)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies over de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week het Japanse familiedrama After the Storm, de bekroonde Deense film The Day Will Come en avonturenfilm Gold.

After the Storm (Hirokazu Kore-eda)

De gokverslaafde Ryota krijgt van zijn ex te horen dat hij hun zoon alleen nog mag zien als hij snel alimentatie betaalt, wat Ryota natuurlijk niet kan. Maar dan brengt het toeval (en een aanstormende tyfoon) het gebroken gezin bij elkaar in het kleine flatje van Ryota's moeder.

VPRO Cinema (★★★★) 'Fijn familiedrama'
NRC (★★★★) 'Kalme, fatalistische meditatie'
The Telegraph (★★★★) 'Pijnlijke mooie ode'
de Volkskrant (★★★★) 'Zeer aanstekelijk'

The Day Will Come (Jesper W. Nielsen)

Wanneer hun alleenstaande moeder ernstig ziek wordt, zit er voor de broertjes Erik en Elmer niets anders op dan naar het internaat te gaan. Meteen is duidelijk dat de jongens een helse tijd tegemoet gaan. Grote winnaar van de Deense filmprijzen, waaronder Beste Film.

VPRO Cinema (★★★) 'Soms haast ondraaglijk ellendig'
NRC (★★★) 'Blijft aangrijpend'
Filmkrant (★★★) 'Moderne Oliver Twist'
de Volkskrant (★★★) 'Goed verzorgde kostuumproductie'

Gold (Stephen Gaghan)

Kenny Wells, een zakenman die dringend succes nodig heeft, gaat samen met avonturier Michael Acosta op zoek naar goud in de jungle van Indonesië. Na maanden van tegenspoed stuiten de twee hedendaagse goudzoekers op iets wat niemand ooit voor mogelijk had gehouden: de grootste goudader ter wereld.

VPRO Cinema (★★★) 'Vermakelijk maar ook nogal voorspelbaar'
de Volkskrant (★★★) 'McConaughey's charme is voornaamste attractie'
NRC (★★) 'Biedt weinig verrassing'
The Telegraph (★★) 'Saai karwei'

The Birth of a Nation (Nate Parker)

Als jochie leert slaaf Nat Turner lezen van de vrouw van zijn meester. Hij wordt later predikant en door de plantagehouders ingezet om de andere slaven – met de bijbel in de hand – tot rust te manen. Totdat Turner doorkrijgt dat hij voor een wit karretje wordt gespannen.

VPRO Cinema (★★★) 'Altijd indrukwekkend'
de Volkskrant (★★★) 'Black Braveheart'
Sky Movies (★★★) 'Verhaal verdient beter'
Time Out (★★★) 'Had veel rauwer moeten zijn'

Mein Blind Date mit dem Leben (Marc Rothemund)

Saliya Kahawatte was student aan een hotelschool, diens wereld verandert plotseling door een aandoening aan zijn netvlies. Desondanks weet hij een stageplek te veroveren bij een befaamd vijfsterrenhotel, door zijn handicap te verzwijgen.

VPRO Cinema (★★) 'Oppervlakkige personages'
NRC (★★) 'Weinig opmerkelijke film'
de Volkskrant (★★) 'Potentieel blijft knap verborgen'

Dancer (Steven Cantor)

Documentaire over Sergei Polunin, die op zeer jonge leeftijd de professionele balletwereld bestormde als de jongste eerste solist die het Royal Ballet ooit had gehad. Zijn roem maakte hem zelfdestructief en zijn talent zag hij steeds meer als een zware last dan een gave.

The Guardian (★★★) 'Goed uitziende documentaire'
The Independent (★★★★) 'Laat zijn genie zien'
NRC (★★★★) 'Vooral interessant is de emotionele Werdegang'

Gimme Danger (Jim Jarmusch)

Jim Jarmusch’ Gimme Danger laat het verhaal zien van The Stooges met frontman Iggy Pop, één van de grootste rock-’n-roll bands aller tijden.

Filmkrant (★★★) 'Meer een schoolse muziekdocumentaire'
de Volkskrant (★★) 'Langdradige film'
NRC (★★) 'Teleurstellend traditioneel'