Recensies: Alien: Covenant, Little Men en Ascent

De critici over de nieuwste films (18 mei)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies over de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week kleinschalig drama Little Men, de experimentele documentaire Ascent van Fiona Tan en de scifi-horrorfilm Alien: Covenant.

Alien: Covenant (Ridley Scott)

De bemanning van het kolonieschip Covenant stuit tijdens een reis naar een planeet aan de rand van de Melkweg op een schijnbaar onontdekt paradijs. Het blijkt echter een duistere en gevaarlijke wereld te zijn. Deel zes in de Alien-franchise.

VPRO Cinema (★★★) 'Ziet er prachtig uit'
NRC (★★★★) 'Strakke mix van actie en horror' €
Empire Magazine (★★★) 'Een upgrade van Prometheus'
The Telegraph (★★★★★) 'Grandioos, opwindend en pervers'

Little Men (Ira Sachs)

Wanneer de grootvader van de 13-jarige Jake komt te overlijden, verhuist zijn gezin terug naar Brooklyn. Daar raakt Jake bevriend met Tony, wiens alleenstaande moeder de winkel beneden runt. Hun vriendschap wordt steeds sterker, maar hun families worden uit elkaar gedreven vanwege een meningsverschil over de huur.

VPRO Cinema (★★★★) 'Kleinschalige prachtfilm'
De Filmkrant (★★★★) 'Tedere, humane aanpak'
NRC (★★★★) 'Jaloersmakend goed' €
The Guardian (★★★★) 'Intiem juweeltje'

Ascent (Fiona Tan)

Beeldend kunstenaar Fiona Tan verkent de grenzen van film, fotografie, fictie en documentaire met deze louter uit foto's opgebouwde filmische ode aan de Japanse berg Fuji. Tegelijk is het een monument van een Britse vrouw voor een overleden Japanse vriend.

VPRO Cinema (★★★★) 'Bijzonder knap'
de Volkskrant (★★★★) 'Hypnotiserende ervaring'
De Filmkrant (★★★★) 'Een beklimming'
NRC (★★★★★) 'Overweldigend' €

The Teacher (Jan Hrebejk)

Een lerares op een middelbare school in Bratislava, Tsjecho-Slowakije misbruikt anno 1983 haar positie door onder andere gunsten af te dwingen bij de ouders van haar leerlingen. Die durven geen nee te verkopen omdat de lerares een hooggeplaatst lid is van de lokale afdeling van de Communistische Partij. 

VPRO Cinema (★★★) 'Fraai vormgegeven'
de Volkskrant (★★★) 'Verontrustend verhaal'
De Filmkrant (★★) 'Niet scherp genoeg'
NRC (★★★★) 'Ingenieus weefwerk'

Auf Einmal (Asli Özge)

Na een feestje in Karstens appartement blijft de mysterieuze Anna als laatste over. Als de twee het feest samen voortzetten, stort Anna opeens in. In een fractie van een seconde moet Karsten beslissen wat hij doet: blijft hij bij haar of zoekt hij hulp? Zijn keuze op dat ene moment blijkt enorme consequenties te hebben.

de Volkskrant (★★★) 'Gitzwart mensbeeld'
NRC (★★★★) 'Verbluffend en meedogenloos' €
De Filmkrant (★★★) 'Een moderne Hamlet'

À bras ouverts (Philippe de Chauveron)

Jean-Etienne is een rijke intellectueel die in zijn nieuwe roman 'Met open armen' rijke mensen aanmoedigt om families in nood te helpen. Wanneer hij zijn boek promoot in een tv-debat daagt zijn tegenstander hem uit om zelf het goede voorbeeld te geven. Nog diezelfde avond gaat de bel en meldt een Roma-familie zich bij de poorten van zijn villa. 

NRC (★★★) 'Vol stereotypen' €
de Volkskrant (★) 'Schrijnend gebrek aan goede grappen'

A Dog's Purpose (Lasse Hallström)

Al van pup af aan zijn Ethan en zijn hond Bailey onafscheidelijk. Samen groeien ze op en door de jaren heen kan Ethan altijd rekenen op zijn hond: om plezier te maken, voor troost en af een toe ook voor een zetje in de goede richting. Als Bailey in zijn verschillende hondenlevens steeds terugkomt als een andere hond, blijft hij die belangrijke rol vervullen voor zijn baasjes.

NRC (★★) 'Steeds dezelfde sentimentele boodschap' €
The Guardian (★★) 'Creepy en manipulatief'
Empire Magazine (★★) 'Boeddistische Marley & Me'

Un sac de billes (Christian Duguay)

De jonge Joodse Joseph ontvlucht samen met zijn oudere broer Maurice het door de nazi’s bezette Parijs om het vrije deel van Frankrijk (Vichy-Frankrijk) te bereiken. De jongens zijn op zichzelf aangewezen en weten dankzij een ongelofelijke dosis moed en vindingrijkheid te ontsnappen naar Nice. De Duitsers trekken echter verder op en de veiligheid blijkt van korte duur.

de Volkskrant (★★★) 'Blijft op afstand'
NRC (★★) 'Gereduceerd tot een avontuurlijk sprookje' €

Whitney: Can I Be Me (Nick Broomfield & Rudi Dolezal)

Documentaire over het ongelofelijke en aangrijpende levensverhaal van Whitney Houston, met inzichten van haar meest dierbaren. Grotendeels gemaakt met nog nooit eerder vertoond materiaal en exclusieve opnames.

de Volkskrant (★★★★) 'Film over onmacht'
NRC (★★★) 'Blijft ver van riooljournalistiek' €